Min lokala hjälte

Dement bröt benet – fick vänta dygn på att gipsas

Personalen som körde rullstolen upptäckte att demenspatientens fot fastnade och vek sig – ändå tog det två dygn innan det brutna benet röntgades och gipsades.

Det hela började med att en anställd körde den boendes rullstol så att personens fot fastnade och vek sig när patienten skulle få hjälp att komma i säng till eftermiddagsvilan.

Personalen uppfattade det som att ingen skada skett och den boende undersöktes inte förrän morgonen därpå. Då hade patienten ont och foten var svullen med ett blåmärke. Först vid lunch kontaktades en sköterska som i sin tur kontaktade en läkare som gav smärtlindring men ville avvakta förloppet under dagen.

Sjuksköterskan som arbetade på kvällen upptäckte dock att foten var snedställd och kontaktade åter läkaren. Men först dagen efter skickade man patienten på röntgen.

Då visade det sig att benet var brutet och patienten gipsades.

Vårdgivaren har Lex Maria-anmält ärendet. Boendet har gjort en internutredning av de brister i patientsäkerhet som fanns. Bland annat har man pratat med berörd personal och skärpt rutinerna kring när och hur personalen ska kontakta sjuksköterska när det finns risk för skada.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) menar att vårdgivaren har fullgjort sin anmälningsskyldighet samt vidtagit nödvändiga åtgärder och avslutar därför ärendet.

Fakta

Så här agerar IVO

En Lex Maria innebär att vårdgivaren som anmält händelsen också har ansvar för att utreda den. IVO granskar att det är utrett i tillräcklig omfattning, men ger ingen kritik.

Om IVO tycker att en person eller klinik misskött sitt åtagande kan de föra ärendet vidare till HSAN som i sin tur kan dra in en läkares legitimation. IVO kan också kräva att en klinik eller vårdgivare vidtar åtgärder.