Min lokala hjälte

Så här blir nya Odenplan

Foto: Stockholm Stadsmuseum, Af Petersen  Odenplan från 1960
Foto: Stockholm Stadsmuseum, Af Petersen Odenplan från 1960
Ingen fika på Odenplan innan allt rivs upp igen för nya byggarbeten.

Mitt i har tagit reda på vad som händer med Odenplan – både nu och i framtiden.

Kafémys

I detaljplanen för torget finns det utrymme för tre kafé- eller kioskbyggnader. Men just nu lutar det åt att det i stället bara blir ett större kafé, enligt stadens exploateringskontor.

Men det dröjer innan Vasastadsborna får dricka kaffe på Odenplan igen. Bygget kan inte starta förrän den nya tunnelbanestationen är klar. Då kan staden också plantera de planerade träden på platsen.

– Tyvärr måste vi vänta. Det känns jättesynd när man nästan är där, säger projektledaren Victoria Grönroos.

Cykelgaraget

På den södra sidan av torget nära kyrkan pågår bygget av ett underjordiskt cykelgarage som, när det är klart, ska sammanbindas med Citybanan.

– Bygget av cykelgaraget pågår för fullt. Egentligen är det just nu mest ett betongskal. Vi ska sätta fasad och sedan återstår mycket av inredningen, installationer, cykelställ och så vidare. Vi räknar med att vara klara till våren 2016, då tar vi också bort avspärrningarna, säger Jenny Ryderstedt, kommunikatör på Trafikverket som bygger Citybanan.

Men det betyder inte att själva garaget öppnar för allmänheten. Det sker inte förrän själva Citybanan öppnar 2017.

Tunnelbanebyggnaden

I förra veckan öppnade äntligen rulltrapporna och den sista ut- och ingången till den nybyggda och modernt designade tunnelbaneuppgången.

Ännu finns det dock några avspärrningar kvar: de som går ner till pendeltågsstationen för den nya Citybanan som inte öppnar förrän 2017.

Något annat som fortfarande är avspärrat är soltrappan på utsidan av byggnaden. Av säkerhetsskäl, enligt SL.

– VI hade säkerhetssynpunkter på den nya trappan och diskussioner pågår fortfarande med Trafikverket som byggde den. Det finns inget datum för öppnande än, säger Lovisa Åbom på SL:s presstjänst.

Nya tunnelbanan

Den nya gula linjen ska gå från Odenplan till Solna via Hagastan och tillsammans med Citybanan göra om torget till en knutpunkt för kollektivtrafiken i Stockholm. För Odenplans del kommer stationen också innebära år av byggarbeten. Det eftersom man valt ett så pass grunt stationsläge att man inte kan spränga sig in underifrån. I stället ska man återigen bryta upp torget och bygga stationen från ovan jord, något som fått bland annat ansvariga för kyrkan att oroa sig för skakningar i marken.

I veckan väntas nya detaljerade planer för Odenplansstationen att presenteras av landstinget.

Gångtunneln under Odenplan

Det har länge varit tal om en gångtunnel under Odenplan för att minska trängseln när den nya Citybanan öppnar.

Gångtunneln var tänkt att gå från kvarteret vid Åhlénshuset som skulle ha renoverats och byggts om med nya lägenheter. Det projektet har dock nyligen fått avslag av Mark- och miljööverdomstolen vilket också kastar skuggor över tunnelprojektet.

– Vi håller precis på att läsa igenom domen och bilda oss en uppfattning av vad den innebär. Vi ska också träffa SEB Tryggliv som äger Åhlénshuset för att förstå hur de tänker sig framtiden för sitt hus, säger Victoria Grönros Zimmermann, projektledare på exploateringskontoret om tunneln.

Fakta