Så här vill Apple att superbutiken ska bli

Så här vill Apple att deras flaggskeppsbutik i Kungsträdgården ska se ut. En låg byggnad i trä, sten och glas med en trappa som vetter mot fontänen.

I dag var det presskonferens på Kulturhuset där Apple från och med i morgon, lördag, och två veckor framåt ställer ut modeller av hur de tänker sig att butiken ska bli när den finns på plats om tidigast två år.

Wendy Beckman, som är Head of Retail Europe på Apple, höll i presentationen och pratade om en sömlös övergång mellan Kungsträdgården och Apple och om att skapa ett ”city landmark” som bevarar Kungsträdgårdens roll som samlingsplats.

Men frågan om hur väl dessa mål låter sig förenas är en diskussion som nu förs intensivt både i sociala och traditionella medier.

Själva idén med en park är att alla ska känna sig välkomna och kunna vistas där utan att betala eller konsumera. Idén med Apples flaggskeppsbutik är en helt annan. Den kommer säkert att locka mycket folk som kan komma dit och förtjusas över företagets alla innovationer. Men även om de är många är det en avgränsad grupp och hur mycket Apple än hoppas på det lär inte alla stockholmare vara lika intresserade eller ha råd att köpa deras produkter.

– Vi och stockholmarna ser det som en offentlig plats. Framför allt sittplatserna utåt är en del av Kungsträdgården som helhet. Vi tycker att de måste fortsätta vara en del av det offentliga rummet, sa kultur- och stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S) när vi intervjuade honom i måndags.

Roger Mogerts entusiasm och stolthet över att ett stort och profilerat företag som Apple vill etablera en butik i city går i alla fall inte att ta miste på.

– Vi tycker att det är kul. Det innebär att det kommer nya jobb och skattepengar till Stockholm. Och så visar det att Stockholm är en stad som den här typen av företag vill vara i.