Värre än väntat genom Bällsta

Köerna ringlar långa förbi Bällsta station. Bygget är mer omfattande än vad Arriva och SL känt till.
Köerna ringlar långa förbi Bällsta station. Bygget är mer omfattande än vad Arriva och SL känt till.
Med konstanta bussförseningar på 20 minuter orsakar ett bygge vid Bällsta station ilska hos resenärerna.

Nu medger SL och Arriva att de inte kände till hur omfattande bygget skulle bli.

– Stökigt är bara förnamnet, säger en vägvakt som försöker dirigera ett virrvarr av pressade busschaufförer, irriterade bilförare och stressade fotgängare förbi flaskhalsen vid Bällsta station.

Där har bygget av en mur mot tågrälsen orsakat kaos i busstrafiken. Enligt Arriva som kör bussarna orsakar bygget konstanta förseningar på mellan 15 och 20 minuter då de sex busslinjer som trafikerar sträckan och övrig trafik ska pressas genom den för tillfället enfiliga vägsträckan.

Nu är passagen dessutom extra känslig eftersom båda ersättningsbussarna, linje 27 A och 27 B, för den nu avstängda Roslagsbanan går där. Problemen vid Bällsta station har tagit både Arriva och SL på sängen, eftersom de inte kände till hur omfattade bygget skulle bli.

– Det är ett jätteproblem med kraftiga förseningar. Det är ett hästjobb för chaufförerna att få ihop det, säger Peter Wattvil, kommunikatör på Arriva.

Enligt Tanja Backman, affärsområdesansvarig för Roslagsbanan på landstingets trafikförvaltning, är det entreprenören som planerar byggen och dessutom ansöker hos kommunen om tillstånd att använda mark.

– Vi har provåkt sträckan för ersättningstrafiken tillsammans med kommunen och då kan man tycka att om de är samma kommun som gett tillstånd så borde de vetat om det.

Det låter som du vill puffa tillbaka ansvaret på kommunen?

– Nej, det är ett ansvar från båda sidor. Vi kan båda förbättra oss.

Men bygget i Bällsta är inte det enda problemet med ersättningstrafiken. Missnöjet bland resenärer är stort.

För två veckor sedan hölls ett möte i Kårsta mellan resenärer och personal från Arriva. Och i förra veckan hölls ett slutet möte där kommunens högsta politiker och kommundirektören gemensamt krävde att SL och Arriva ordnar en fungerande ersättningstrafik.

– Vi vill att man ska lösa missnöjet, sade kommundirektör Roland Beijer efter mötet.

– Självklart, vi lovar ta tag i det, svarar Göran Petsén, tågdirektör på Arriva.

Men de gav inga besked om hur, mer än att både rutter och tidtabell ska ses över efter en analys av läget.

C-politikern Sofia Segergren är en drivande kraft i frågan. Hon deltog i mötet.

– Jag tycker att de lyssnade på oss. Men jag vill inte att det blir ett antiklimax när lösningen kommer. Folk är otåliga nu, säger hon.

Arriva väntas presentera ett paket med förändringar i ersättningstrafiken under denna vecka.

Fakta

Så kan trafiken förbättras

27 A (snabbussen till Danderyds sjukhus) kan få åka direkt från Vallentuna och upp på Arningeleden i stället för att passera Kragstalund.

Busslinjerna 665 och 666 i norra Vallentuna kommun förstärks. Källa: SL:s presstjänst