Så lätt kommer du i gång i höst

Sätrabon Anton Reitberger, snart 9, är en hejare på längdhopp. Han tränar på Sätra IP med Mälarhöjdens IK varje vecka och tänker fortsätta med det.
Sätrabon Anton Reitberger, snart 9, är en hejare på längdhopp. Han tränar på Sätra IP med Mälarhöjdens IK varje vecka och tänker fortsätta med det.
Sätrabon Lizette Nilsson, 47, springer dagligen på Sätra IP. "Det är ett fantastiskt ställe, man kan springa både sena kvällar och tidiga morgnar och ändå känna sig trygg. Fast egentligen gillar jag mer att springa i skogen, där underlaget är mjukare".
Sätrabon Lizette Nilsson, 47, springer dagligen på Sätra IP. "Det är ett fantastiskt ställe, man kan springa både sena kvällar och tidiga morgnar och ändå känna sig trygg. Fast egentligen gillar jag mer att springa i skogen, där underlaget är mjukare".
Bredängsbon Peter Vlcek, 28, tränar tre gånger i veckan vid utegymmet vid Mälarhöjdsbadet. "Jag och mina kompisar springer hit ner, tränar en bra stund och springer sedan hem igen. Det är vackert här, och det är gratis.
Bredängsbon Peter Vlcek, 28, tränar tre gånger i veckan vid utegymmet vid Mälarhöjdsbadet. "Jag och mina kompisar springer hit ner, tränar en bra stund och springer sedan hem igen. Det är vackert här, och det är gratis.
Bredängsbon Larissa Satalova, 55, gillar utegymmet vid Mälarhöjdsbadet och tränar gärna flera gånger i veckan. "Jag vill vara rörlig och tycker om att träna utomhus! Om jag inte tränar blir jag nedstämd, svagare och får sämre humör, det märks med en gång."
Bredängsbon Larissa Satalova, 55, gillar utegymmet vid Mälarhöjdsbadet och tränar gärna flera gånger i veckan. "Jag vill vara rörlig och tycker om att träna utomhus! Om jag inte tränar blir jag nedstämd, svagare och får sämre humör, det märks med en gång."
Vårbergsbon Forrest Hendrix, 60, tränar kör ett pass med både simning, löpning och styrketräning i Skärholmens simhall, ett par gånger i veckan. "Börja sakta men kom hit åtminstone ett par gånger i veckan", är hans råd till nybörjare.
Vårbergsbon Forrest Hendrix, 60, tränar kör ett pass med både simning, löpning och styrketräning i Skärholmens simhall, ett par gånger i veckan. "Börja sakta men kom hit åtminstone ett par gånger i veckan", är hans råd till nybörjare.
Bredängsbon José Medina, 37, tränar på basketplanen vid parkleken Ängen två tre gånger i veckan. "Jag kör hårt och svettas rejält. På så sätt håller jag mig i form. Jag är byggjobbare och behöver muskler.
Bredängsbon José Medina, 37, tränar på basketplanen vid parkleken Ängen två tre gånger i veckan. "Jag kör hårt och svettas rejält. På så sätt håller jag mig i form. Jag är byggjobbare och behöver muskler.
Svårt att komma igång med träningen? Då är du långt ifrån ensam i Skärholmen. Men det finns enkla tips och knep. Mitt i pratade med små och stora motionärer om hur de håller ångan uppe.

Klockan är snart fem på eftermiddagen och höstsolen kastar ett varmt ljus över Sätra IP. Sätrakillen Anton Reitberger, snart 9 år, kommer cyklande med sin mamma och parkerar vid löpbanan. Han är förväntansfull. Efter ett långt sommarlov har Mälarhöjdens IK startat sina träningsgrupper för barn igen.

– Det är tredje året som jag tränar med Mälarhöjdens IK. Det roligaste är längdhopp, för det är det jag är bäst på. Och så är det roligt att träffa sina träningskompisar, berättar han.

När fotografen ber honom att visa hur man gör är han inte sen att springa bort till längdhoppsbanan. Det blir många hopp framför kameran, och Anton Reitberger blir lite andfådd.

– Det har blivit lite sämre med kondisen under sommaren, men nu ska vi komma i gång igen, säger mamma Arielle Reitberger.

Hon är väl medveten om vikten av att barn får in vanan att röra på sig redan när de är små, och att det påverkar hälsan under livets gång.

Det är också Sätrabon Lizette Nilsson, 47, som springer varv efter varv på 800-metersbanan denna sena eftermiddag. Ett skärmband skyddar ögonen från solen och i lurarna har hon latinomusik av colombianske stjärnartisten Juanes.

– Musik är bra, jag väljer sådan som passar rytmen när jag springer. Reggae, latino, 70-talsmusik… berättar hon under en kort paus.

Lizette Nilsson löptränar varje dag, ibland i Sätrareservatet men oftast på Sätra IP eftersom hon känner sig tryggare här. Hon tycker om att springa snabbt, men tidtagning bryr hon sig inte om. Hon springer för att det är skönt och får att hon är mån om sin hälsa och vill förebygga ålderskrämpor.

Hon har också tips till dem som känner motstånd mot att motionera.

– Det bästa för en stillasittare är att hänga med en kompis ut, som kan få i gång en. Man kan börja med att promenera och umgås, sedan kan man utöka sträckorna och börja jogga.

Hennes råd kommer väl till pass så här under tidig höst då många har ambitionen att komma i gång med träningen, men kanske är trögstartade. Inte minst i Skärholmen finns många som behöver röra på sig mer, visar undersökningar som Stockholms stad har gjort.

– Den senaste studien staden gjorde, ihop med Stockholms universitet, visar att ungdomar i Skärholmen rör sig betydligt mindre än genomsnittet i staden, berättar Magnus Åkesson, enhetschef på idrottsförvaltningen.

Studien, som gjordes 2013–2014, visar bland annat att bara 14 procent av högstadieflickorna i Skärholmens stadsdel är med i en idrottsförening, jämfört med 34 procent i Stockholm som helhet. För högstadiepojkarna var siffran 34 procent, att jämföra med 47 procent för staden som helhet.

Både pojkar och flickor i Skärholmen spontanidrottar också betydligt mer sällan än genomsnittet för staden.

– Det är allvarligt att så få högstadietjejer rör på sig och killarna ligger också dåligt till. Det är tydligt kopplat till att de bor i områden som är socioekonomiskt svaga. Det handlar både om kostnader, kunskap och tradition, säger Magnus Åkesson.

För att bättra på ungdomarnas motionsvanor jobbar idrottsförvaltningen bland annat med öppna idrottsaktiviteter i idrottshallen vid Skärholmens simhall och samarbetar sedan i våras med Ungdomsrådet i Skärholmen, kring aktiviteter i samma idrottshall.

I Skärholmens simhall finns också ett gym. Vi tittar in där, och stöter på Vårbergsbon Forrest Hendrix, 60. Han har tränat här i tio år, två eller tre gånger i veckan och gör aldrig uppehåll på mer än en vecka.

– Jag mår så otroligt mycket bättre när jag gymmar och rör på mig. Visst finns det dagar när det är jobbigt att gå hit men när jag väl är här känns det bra. Det är en sådan fin gemenskap här, säger han och visar vad han går för vid bänkpressen.

Forrest Hendrix brukar både simma, springa på löpbandet och svettas i gymmet under samma pass. Det är kanske lite väl maffigt program för nybörjare. Gymansvarige Niclas Friberg råder nybörjare att inte förta sig.

– Det är bättre att köra två-tre halvbra pass i veckan än ett perfekt var tionde dag. Då håller man i längden. Man behöver inte ta ut sig maximalt, det är bättre att köra igång lite lugnare så gör man sig inte illa och tröttnar inte. Och så är det bra att ta hjälp av en instruktör, om man gör rätt får man ute mycket mer av träningen, säger han.

Fakta

Tips till nybörjaren

Vilken träningsform du än väljer finns några saker du kan tänka på.

Börja lagom. Motionera ett par dagar i veckan, hellre än fem, så är risken mindre att du tröttnar.

Ta inte i för hårt under dina första pass. Då riskerar du skador, som gör att du tappar lusten.

Ta med dig en kompis. Är man två kan man peppa varandra.

Sätt upp rimliga delmål. Stora mål, som man kanske inte når, är nedslående.