Så lyckas du med appdrömmen

Susanne Birgersdotter är en riktig entreprenörssjäl som vågar ta för sig och tro på sig själv.
Susanne Birgersdotter är en riktig entreprenörssjäl som vågar ta för sig och tro på sig själv.
Har du en idé till en app som du drömmer om att förverkliga?

Våga satsa! Så lyder rådet från Sundbybergs egen app-drottning ­Susanne Birgersdotter.

Allt fler drömmer om att skapa nästa Angry birds eller Candy crush – och håva in en förmögenhet. På bara några år har antalet appar ökat explosionsartat.

I dag finns runt 1,3 miljoner appar på App store och över 2 miljoner på Google play, enligt söktjänsten Apptrace.

– Det finns ett otroligt brus i dag med extremt många appar. Men det är klart att det fortfarande finns utrymme att skapa appar som folk vill ha, säger Donnie SC Lygonis, affärsutvecklingscoach på KTH Innovation.

Men hur lyckas man då? Det är lättare sagt än gjort, menar han.

– Det enda jag kan säga som med säkerhet gör en app framgångsrik är att den har en tydlig nytta, att det är något som folk vill använda.

För den som vill tjäna storkovan på sin app krävs många nedladdningar. En betalapp brukar kosta mellan 7 och 29 kronor. Max 70 procent av det går till skaparen.

– Nyhetens behag med appar har lagt sig, man laddar inte hem bara för att man kan längre. Den måste fylla ett behov hos användaren. Eller om det är ett spel, vara tillräckligt ”sticky” och göra så att man fastnar, säger Donnie SC Lygonis.

En av dem som har lyckats ta sig fram i bruset är Duvbobon Susanne Birgersdotter, 41.

För tre år sedan letade hon efter en app för att hennes barn skulle lära sig multiplikationstabellen.Det fanns ingen som var tillräckligt bra. Så hon skapade en själv. Nu är hon delägare i flera app- och spelutvecklingsföretag och har tolv anställda i det egna bolaget Sthlm App Lab.

– Jag har ingen bakgrund inom programmering men om jag vill göra något så ser jag till att göra det. För att lära mig hur man gör letade jag runt på internet.

Hon hittade en sida som förmedlade arbete över hela världen. Där kom hon i kontakt med utvecklare, designer och programmerare som kunde hjälpa henne förverkliga sin vision.

– Sedan skapade jag ett konto på App store, lade in den och plötsligt fanns den där för nedladdning. Jag marknadsförde den på sociala medier och jag bad alla jag känner att testa den.

I dag finns appen på tolv språk och används i flera skolor.

Ett år senare kom nästa satsning – en hälsoapp som hjälper folk att hålla 5:2-dieten. Den hamnade på App stores topplista som den mest nedladdade. Knepet var bra tajming.

– Man får inte vara dum. Jag såg till att den släpptes samma dag som Michael Mosleys bok om 5:2-dieten lanserades i Sverige. Det var helt rätt tid.

Nu satsar hon stenhårt på nästa släpp – spelet Igotcha, ett mobilt spel som hon hoppas och tror kommer att slå i hela världen. I framtiden hoppas hon ha fler kvinnliga kollegor.

– Det behövs fler kvinnliga entreprenörer inom app- och spelbranschen, säger hon.

Fakta

Våga hoppa! Tro på din idé och tro på dig själv.

Ta tag i ditt nätverk för att få hjälp och läs på så du vet vad du håller på med.

Om din idé redan finns, låt inte det stoppa dig. Försök tänka hur du kan göra det bättre på ditt sätt.

Fakta

Tillverkarna börjar bredda apparna med fler funktioner.

Video är hett, bilder räcker inte längre. Teknik som gör det möjligt att livestreama direkt mellan två mobiler är en stark trend.

Uppkopplad hälsa. Hälso- och träningsappar som mäter värden eller håller koll på menscykeln.