Nu varnar lärarna för Salems betygsglapp

”Fortsätter det så här kommer segregationen att öka. Det gäller inte bara i Salem utan i hela Sverige.” säger Lärarförbundets Mikael Alexandersson From.
”Fortsätter det så här kommer segregationen att öka. Det gäller inte bara i Salem utan i hela Sverige.” säger Lärarförbundets Mikael Alexandersson From.
Det är stor skillnad i betygen mellan de kommunala skolorna i Salems kommun.

Föräldrar i kommun­delen Salem har reagerat på skillnaderna och kräver en förändring.

Skolinspektionens rapport från Skogsängsskolan som ligger i kommundelen Salem i mars var tydlig:

”Skolans kunskapsresultat behöver förbättras. Skolans meritvärde har varierat under de senaste fem åren och hälften av eleverna i årskurs 9 når inte kunskapskraven i alla ämnen.”

De senaste åren har niorna i Skogsängsskolan och Säbyskolan konstant haft lägre resultat än niorna i Rönninge skola och Nytorpsskolan i kommundelen Rönninge.

Även på Säbyskolan krävde Skolinspektionen att skolan måste bli bättre på att nå målen.

– Men vad gör kommunen åt detta, det händer inget, säger en förälder som vill vara anonym.

Att det är skillnader på elevernas resultat i skolorna förklaras delvis med socioekonomiska faktorer som skillnader i föräldrarnas utbildningsnivå eller på andelen nyinvandrade elever. Skolverket har ett mätverktyg som heter Salsa och sett till det var Skogsängsskolans senaste jämförda resultat inte så långt ifrån vad som kunde förväntas.

49 procent av eleverna klarade godkänt i alla ämnen i juni 2013. Enligt Salsa skulle 56 procent klara det.

– Om 50 procent av eleverna inte klarar målen, skulle du då vara nöjd? Det kommer att fortsätta vara skillnad mellan skolorna, men man måste motverka det så mycket som möjligt, säger Mikael Alexandersson From, ordförande för Lärarförbundet i Salem.

Både Lärarförbundet och grannfacket Lärarnas Riksförbund (LR) efterlyser att kommunen viktar pengarna till skolorna så att skolor med sämre resultat får mer pengar.

– Men inte på bekostnad av skolorna i Rönninge. Det behövs mer resurser helt enkelt, säger både han och Margaretha Sihlberg från LR.

Båda efterlyser bland annat mer resurser till elever med behov av särkilt stöd. Det var också något Skolinspektionen påpekade att Skogsängsskolan och Säbyskolan måste bli bättre på. I Skolinspektionens rapport berättade lärare på Skogsängsskolan om hur de inte hinner med alla elever.

– Men stödet till eleverna ökar markant nu, säger Bo-Åke Boson som är ny rektor på Skogsängskolan.

Även Säbyskolan har en ny rektor. Båda menar att kurvorna nu pekar åt rätt håll. På Skogsängsskolan klarade 7 av 10 elever godkänt i alla ämnen i juni.

– Jag räknar med att Skogsängsskolans resultat ligger över riks­genomsnittet om två-tre år, säger rektor Bo-Åke Boson.

Fakta

Så mycket skiljer sig skolorna åt