Min lokala hjälte

Så pendlar vi Vallentunabor

Charlotte Periasamy har en 25 minuter lång bilresa till jobbet på Arlanda.
Charlotte Periasamy har en 25 minuter lång bilresa till jobbet på Arlanda.
Hit pendlar flest Vallentunabor:
Hit pendlar flest Vallentunabor:

Ibland stannar Charlotte Perasamy till och bara insuper atmosfären i ankomsthallen på flygplatsen Arlanda där hon har sin arbetsplats.

– Vilka scener som utspelas! Det är återföreningar, folk som välkomnar familjemedlemmar med blommor och banderoller, taxichaufförer med skyltar som ska hämta någon. Det är som en teater, säger hon.

Färska siffror från Statistiska centralbyrån, SCB visar att Charlotte Perasamy är en av nära 400 Vallentunabor som pendlar till Sigtuna, kommunen där Arlanda, Sveriges största arbetsplats ligger.

Hon är också en av dem som pendlar ut från Vallentuna varje dag. Av de knappt 16 300 Vallentunabor som är i arbetsför ålder lämnar nämligen de allra flesta – drygt 11 500 personer – hemkommunen när de jobbar.

Charlotte Periasamy har en 25 minuter lång bilresa till jobbet. Hon skulle gärna åka kollektivt. Men resan med buss 524 till Upplands Väsby och vidare med pendeltåget skulle ta dubbelt så lång tid.

– Och det är tid jag kan spendera med mina barn. Jag har pratat med andra som jobbar här om att samåka. Men du vet, livspusslet. Det ska gå ihop med hämtningar på dagis och sånt, säger hon.

Trots att bilismen från Vallentuna och de andra nordostkommunerna ökat, som Mitt i tidigare rapporterat om, är det Roslagsbanan som tar de största pendlarströmmarna härifrån.

4 850 Vallentunabor pendlar till city och stadsdelarna runt om. Många tar också tåget till grannkommunen Täby, dit drygt 2 000 Vallentunabor pendlar dagligen.

I Solna, Danderyd och Sollentuna är det också många Vallentunabor som jobbar.

– Framförallt ska vi tänka att vi är en del av stockholmsregionen, säger Magnus Sjögren, marknads- och näringslivschef på Vallentuna kommun.

Därför är infrastruktursatsningar viktiga, menar han. Men det är inte en promenadseger att få gehör från landstinget som har en hårt ansträngd ekonomi. Till exempel har delar av Roslagsbanans upprustning fått skjutas upp.

– Det är en kamp om resurser, säger Magnus Sjögren.

Hur ska Vallentuna kommun göra för att vinna den kampen?

– Visa att vi är en aktiv del i regionen. Till exempel att vi är beredda att bidra till bostadsbyggandet.

Förutom att förbättra Roslagsbanan genom tätare turer till Stockholm och en förlängning till Arlanda lyfter Magnus Sjögren fram ytterligare en trafiksatsning. En omdiskuterad breddning och uträtning av väg 268 för att få bättre anslutning till Upplands Väsby men också till E4:an och Uppsala.

Av de drygt 460 Vallentunabor som pendlar ut ur länet pendlar flest till Uppsala – 128 stycken.

Flera storstäder lockar. Till exempel är det fler invånare som pendlar till Göteborg – 36 stycken – än som pendlar till Stockholmskommunen Ekerö. Men även mindre städer tävlar om arbetskraft från Vallentuna. Till exempel är det lika många som pendlar till Östersund som till Tyresö i södra Stockholm, sex stycken.