Min lokala hjälte

Så ska badhusen locka tillbaka besökarna

Antolina Gutierrez Del Castro hoppas att Fittjabadet satsar på vattendans.
Antolina Gutierrez Del Castro hoppas att Fittjabadet satsar på vattendans.
Botkyrkas två simhallar har tappat både besökare och intäkter.

Nu ska satsningar på nya aktiviteter och gruppträningar locka fler till baden – och på Fittjabadet har man redan tjuvstartat.

Seniorträningen är redan i gång och i mitten av mars kommer dansen zumba och vattenträningen aqua pilates till Fittjabadet. Det här är bara början på kommunens satsning för att locka fler besökare till Storvretsbadet och Fittjabadet.

– Vi vill skapa ett stort aktivitetscenter för att locka alla åldrar, och inte enbart bad utan också aktiviteter som exempelvis fotboll och brännboll, berättar Alexander Portnoff som arbetar på Fittjabadet.

Bakgrunden till satsningarna är bland annat att baden tappat besökare och intäkter. Under de senaste två åren låg antalet besök på runt 123 000 per år. Det är cirka 12 000 färre än under 2013.

– Tittar man på intäkterna har vi faktiskt tappat där och vi ser också att vi haft ett tapp mellan 2013 och 2014. Sedan vänder det upp 2015 men vi behöver öka det mer, vi vill att fler ska komma, säger Annete Nygårds, enhetschef för kommunens bad- och racketenhet.

Hon understryker att baden inte befinner sig i en kris. Något hot om stängning är det inte frågan om, men genom nya satsningar hoppas man kunna öka besöken. Tonåringar och unga vuxna är en underrepresenterad målgrupp man vill fånga upp med nya aktiviteter.

Kommunen har anlitat en konsult som nu ser över hur baden kan utvecklas. Förändringar kommer att genomföras under våren. Ingeting är spikat ännu men det är klart att baden kommer att erbjuda ett utökat aktivitetsutbud.

När Mitt i Botkyrka Salem besöker Fittjabadet tar Antolina Gutierrez Del Castro sina långa simtag i bassängen, något hon gör två gånger i veckan. Hon gillar närheten till naturen och ger en extra eloge till den trevliga personalen.

– De körde dans ett tag men det försvann. Det hade varit jättebra med mer aktiviteter i vattnet, säger hon.

Storvetsbadet vände sin nedgående trend förra året och ökade med runt 8 000 besök, men trots det ökade intäkterna knappt. Det kan bland annat bero på att många med årskort besöker badet men att färre betalar för enstaka besök. Fittjabadet tappade i sin tur lika många besök men det kan bero på att badet var stängt under sju veckor.

Anette Nygårds tror inte att priserna kommer att höjas på baden och det finns i nuläget inga planer på att bygga om eller förändra badens utseenden. Tanken är att satsningarna ska rymmas inom den befintliga budgeten.

– Sedan får man som sagt se vad utredningen ger och vad konsulterna säger, men till en början har vi vår budget, säger Anette Nygårds.

Vad tycker du om Botkyrkas simhallar?

15.00

Senai Solomon, 29:

– Jag tycker att det är okej men de borde ha mer aktiviteter som dans och träning.
Peter Murman, 60, lärare i Fittja:

– Ungarna brukar bada där och få badbiljetter på loven. Men jag tror absolut att de kan satsa på vissa fria dagar för att locka flera.
Katarina Modejske, 39:

– Jag har aldrig varit där, jag har inte tid och tiderna passar mig inte.
Zaid Ahmed, 15:

– Jag badar inte där utan åker till Södertälje i stället. Bassängen är lite för liten, de skulle behöva en större lokal.
Fakta

Simhallarnas intäkter

Storvretsbadet

2013: Intäkter: 3,5 miljoner. Antal besök: 79 253

2014: Intäkter: 3,2 miljoner. Antal besök: 67 934

2015: Intäkter: 3,3 miljoner. Antal besök: 76 203

Fittjabadet

2013: Intäkter: 2,1 miljoner. Antal besök: 56 335

2014: Intäkter: 2,3 miljoner. Antal besök: 55 355

2015: Intäkter: 1,8 miljoner. Antal besök: 47 159