Så ska du gå vid Årstaviken

På vilken sida ska man egentligen gå? Svaret är inte så enkelt som det kan tros.
På vilken sida ska man egentligen gå? Svaret är inte så enkelt som det kan tros.
Skyltar sitter uppe längs med stråket "Tänk på att du ska cykla på de gåendes villkor– anpassa farten". Avsändare är Stockholm stad.
Skyltar sitter uppe längs med stråket "Tänk på att du ska cykla på de gåendes villkor– anpassa farten". Avsändare är Stockholm stad.
Ska man få både gå och cykla? Och vem ska egentligen hålla till höger?
Flera läsare hörde av sig till Mitt i efter artikeln om "Stoppa cyklisterna vid Årstastråket".
Flera läsare har hört av sig till Mitt i efter artikeln ”Stoppa cyklarna vid Årstaviken”. En del tyckte att cyklisterna borde bannlysas – andra tyckte att fotgängarna är ett lika stort problem.
En fråga som uppkom är hur man egentligen ska gå vid Årstastråket. Måste man gå på vänster sida? Det är ett blandat gång- och cykelstråk. I trafiklagstiftningen finns det ingen generell regel på vilken sida man ska gå på en kombinerad gång- och cykelbana. Cyklar ska däremot hålla till höger, och därför är det lämpligt att gående håller sig till vänster.
Trafikförordningens 7 kap. 1 § (utdrag): ”Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.” 
Men det är inte förbjudet eller olagligt att gå till höger. Dessutom sitter skyltar uppsatta med avsändare från Stockholm stad där det står ”Tänk på att du ska cykla på de gåendes villkor – anpassa farten”, vilket kan tydas som om att cyklarna helt ska anpassa sig efter de gående. Sammanfattningsvis kan man säga: det råder djungelns lag.

En annan fråga var varför stråket inte delas upp, så att cyklister och fotgängarna får egna fält. Detta anses inte görbart, enligt beslut i stadsdelsnämnden och exploateringsnämnden. Banan är just nu runt tre meter bred, vilket inte anses tillräckligt brett för att göra separata gång- och cykelfiler. Att bredda gång- och cykelbanan anses inte heller vara möjligt, eftersom en utvidgning skulle påverka natur och bebyggelse alltför mycket.

Fakta

Några läsarreaktioner

 ”Hej! Tack för en bra artikel om cyklarna vid årstaviken. En viktig aspekt i problemet cyklister kontra fotgängare i Stockholmstrafiken som ofta glöms bort tycker jag är fotgängarnas okunskap om gällande trafikregler. På gemensamma gång-och cykelvägar, som vid Årstaviken, gäller högerregeln. Enligt denna ska fotgängare hålla till VÄNSTER i blandad trafikmiljö, detta för att de ska se mötande trafik och på så sätt undvika farliga situation. Min upplevelse är att fotgängare i Stockholm inte är medvetna om detta. Kanske finns det utrymme i tidningen för en artikel om detta också.”

”Jag har också reagerat på att det är många cyklar och mopeder och att hela miljön utmed stranden blivit helt galen”

”Stoppa cyklarna vid Årstaviken”- varför inte skriva ”Stoppa gångarna vid Årstaviken”.
Två problem – gångarna går oftast flera i bredd borde visa hänsyn de skapar trängsel – cyklisterna kör för fort borde visa hänsyn båda bör ha rätten att använda stråket. Jag förstår cyklisterna för det är betydligt farligare att cykla längs Ringvägen trots att cykelbanor finns och dessutom utsätts de för partikelföroreningar, cyklisterna vill också känna naturen längs stråket. Om bara politikerna vill släppa till mera pengar till att bredda stråket med en gångbana och en cykelbana – Det finns plats att bredda.”

”Jag instämmer till 100 procent. Det är fruktansvärt med alla dessa cyklister. Gå längs med Årstaviken har jag slutat med nu, på den sida som de kör som vettvillingar. Snälla det måste bli ett slut på detta nu.

”Hej, Jag både cyklar och går dagligen mellan Hornsgatan och Eriksdalsbadet. Det är inte särskilt många som cyklar och de som gör det cyklar på höger sida av vägen. De som går, går oftast på höger sida, vilket ju gör att de inte ser trafiken lika bra. Cyklisterna dyker därmed upp lite otrevligt överraskande för dessa gångtrafikanter, som går på höger sida. Många gångtrafikanter tar inte hänsyn till varken andra gångtrafikanter eller cyklister, t.ex. genom att gå i bredd, trots att vägen på många håll inte är tillräckligt bred för detta. En del väljer inte sida utan går helt enkelt mitt på vägen, ibland lyssnades i hörlurar. Detta ökar olycksrisken.”