Så ska nya Edsvik se ut

Snart drar upprustningen av utsiktsplatsen vid stallbacken i gång. Kommunen vill göra Edsvik till norra Storstockholms mest attraktiva besöksmål.
Snart drar upprustningen av utsiktsplatsen vid stallbacken i gång. Kommunen vill göra Edsvik till norra Storstockholms mest attraktiva besöksmål.
I dag är Edsvik en vacker plats – men en smula ödslig.

Det vill kommunen ändra på och satsar miljoner för att väcka området till liv.

Målet är att Edsvik ska bli ett stort besöksmål i norra Stockholm.

Redan de gamla vikingarna insåg Edsviks skönhet.

Arkeologiska fynd visar att platsen var välbesökt för tusen år sedan. På 1700-talet köpte familjen Rudbeck gården Edsbacka och de utvecklade säteriet och byggde ut godset.

Sedan 1955 är Edsvik i Sollentuna kommuns ägo.

Och visst, i dag finns här konsthall och värdshus, en vacker park och ett motorcykelmuseum, men många tycker att platsens fulla potential inte utnyttjas.

– Det finns så mycket kvaliteter i området och vi har också investerat mycket där. Men vi vill tillföra ytterligare upplevelser. Tanken är att det ska bli norra Storstockholms mest attraktiva besökområde, säger Magnus Ramstrand (KD), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

I början av 2011 beslutade kommunen att Edsvik skulle bli ett besöksmål att räkna med. Sedan dess har man undersökt vad Sollentunaborna tycker. Man har tagit fram ett sammanhållet varumärke och anställt en projektledare.

Och snart kommer satsningarna att börja synas.

– Vi ska förädla utsiktsplatsen bakom stallarna. Utsikten därifrån är en av de absolut häftigaste i Stockholmsområdet. Nämnden har gett klartecken att bygga den och helst skulle vi vilja ha den klar till sommaren, säger Anna Franzén, projektledare för Edsvik.

Utsiktsplatsen ska bli mer användbar för flera. Kommunen planerar att bygga flera grillplatser och en lekplats för barn. Det kommer att finnas ett utegym och platser att sitta på. Prislappen landar på 4,7 miljoner kronor.

Ett problem för området har varit att de olika aktörerna – som Edsviks konsthall, MC Collection, Edsbacka wärdshus, slottet och café Brygghuset – inte varit samordnade.

Kommunen har därför låtit reklambyrån Windh & Co ta fram ett gemensamt varumärke och logga för Edsvik. En viktig del i marknadsföringen är en gemensam hemsida som lanseras inom några veckor. Där kommer alla aktörer och evenemang på Edsvik att vara samlade.

– Det är en jätteviktig portal för alla besökare, oavsett om de är boende i Sollentuna eller kommer utifrån, säger Anna Franzén.

Mycket fokus ligger på att locka barnfamiljer, men tanken är att Edsviksområdet ska erbjuda något för alla.

– Visionen har från början varit att se till att så många människor som möjligt kan hitta något att göra i parken. Det häftigaste är att platsen redan finns, det vi vill göra är att hitta fler aktiviteter. Visionen är att människor kommer att tänka: Vi åker till Edsvik i dag, säger Anna Franzén.

Fakta

Så ska Edsvik bli ett populärt besöksmål

De fyra benen för satsningen:

Konst och kultur: barn- och ungdomsaktiviteter i konsthallen, föreläsningar och workshops på slottet, filmvisningar, teater och musik på stallbacken.

Trädgård, park och vatten: en utsiktsplats på stallbacken, kulturvandring i parken och båtuthyrning i Edsviken.

Lek och upplevelser för barn: lekparker och barnateljén ”Lilla slottet” med flera olika sorters upplevelser för barn.

Matupplevelser: bättre öppettider och möjlighet att äta vid utsiktsplatsen, grillplatser och möjlighet att köpa picknickkorg.

Magnus Ramstrand.

Anna Franzén.