Min lokala hjälte

Så ska Söders hipsters lockas till Solberga

Äkta hipsters, med skägg, luva – och småbarn.
Äkta hipsters, med skägg, luva – och småbarn.
Så här mysigt hoppas arkitekterna att det ska bli i de nybyggda områdena.
Så här mysigt hoppas arkitekterna att det ska bli i de nybyggda områdena.
Ibland är utsikten begränsad.
Ibland är utsikten begränsad.
Har du skägg och tatueringar, gillar odling och matlagning?

Välkommen till Solberga där nya bostäder ska attrahera hipsters.

Fasader i cederträ, möjlighet till odling och kontemplation samt ett gemensamt orangeri utrustat med kök.

I förgrunden på innergården syns två män och ett lekande barn.

Den ene mannen har svart tomteskägg och tatueringar, den andre har solbrillor och sotarmössa.

I bakgrunden kan man notera ett ungt par, kvinnan klädd i stilrent vitt, mannen i svart.

Illustrationen är hämtad från Wallenstams pågående byggprojekt på den gamla fotbollsplanen mellan ­Solbergaskolan och Folkparksvägen i Solberga.

Där har arkitektfirman Wingårdhs ritat 170 bostadsrätter som ska ge 50-talsförorten en mer modern prägel.

– Uppdraget från staden har varit ge området en mer urban karaktär och bygga hus längs gatan, säger Per Glembrandt, arkitekt på Wingårdhs.

Det är också det nya i Solberga, där husen annars är omgivna av parkmiljö.

Det är ingen slump att det nya kvarteret får ett orangeri där man kan umgås och laga mat året om.

Allt hänger ihop med vilka som man tror ska attraheras av att bo där.

– Troligen är det människor från söderort eller ­Södermalm som kommer att lockas, de som vet att det är nära till Telefonplan och Söder. Vi tror på en rätt ung intressegrupp. Och efter att ha undersökt vad unga vill, beslutade vi att satsa på det som är populärt just nu med närodling och umgänge, ­säger han.

Av illustrationen att döma är det riktiga hipsters ni tror ska flytta till Solberga?

– Ja, man kan skoja om det, men unga människor är bra på att vara här och nu och på att vårda sin egen omgivning. Det här med att odla tror jag är en del av den trenden, säger Per Glembrandt.

Även hos andra byggherrar märks denna målgrupp i marknadsföringen. När JM beskriver sina kommande studiolägenheter invid det betonggrå berget på Liljehomskajen pryds broschyren av en man med tatuerad överarm och mörka glasögonbågar.

– Vi utgår från samhällstrender och anpassar våra stadsdelar efter vilka som kan vara intresserade av att bo där och hur de lever sina liv, säger Sepideh Imani, kommunikations- och analyschef på JM.

Enligt Stefan Nilsson, trendexpert, är byggherrarna angelägna om att få ut det som känns genuint och som präglar samtiden.

– Där hipsters finns hittar man en kultur och en subkultur. Här finns lokala bagerier, den lokala blomsterhandeln. Det är det man vill kommunicera ut: de små lokala aktörerna, det goda livet.