Så ska tvärbanan gå genom Kista

Här löper Kistagrenen på en bro parallellt med Ulvsundavägens västra sida.
Här löper Kistagrenen på en bro parallellt med Ulvsundavägens västra sida.
En idéskiss på hur tvärbanan i Kista kan komma att gå genom Kistagången. På norra sidan planeras en dubbelriktad cykelbana.
En idéskiss på hur tvärbanan i Kista kan komma att gå genom Kistagången. På norra sidan planeras en dubbelriktad cykelbana.
Tvärbanans spår genom Kista blir ett nytt inslag i stadsbilden. På Kistagången planeras spårvagnarna att gå längs gatan.

Nu visas förslaget för hur spårvägen ska dras på Kista bibliotek.

Utbyggnaden av tvärbanans Kistagren, som ska gå från Ulvunda industriområde i Bromma via Sundbyberg och Kista till Helenelund i Sollentuna, har haft många turer.

I somras tog trafikförvaltningen beslut om att ge grönt ljus för Kistagrenen i investeringsbudgeten för de kommande åren. Totalt beräknas utbyggnaden av tvärbanan bli 4,9 miljarder kronor.

Nu har stadsbyggnadskontoret tagit fram ett samrådsförslag till detaljplan för hur tvärbanan ska byggas ut på norra sidan av staden för sträckan från Ulvsunda industriområde till Solvalla, samt Kistagången fram till E4.

Tvärbanans Kistagren får tio hållplatser, och planeras att bli åtta kilometer lång. Den passerar tre kommuner, förutom Stockholm går spåren även genom Sundbyberg och Sollentuna.

Kista får två hållplatser, en i Kista centrum, och en vid Kistamässan. Det finns planer på en alternativ sträcka till Ärvinge, men det förslaget kommer i en senare detaljplan.

– För Kistagrenens sträckning mellan Kymlingelänken och Jan Stenbecks torg pågår en utredning om alternativ spårdragning i befintlig gatustruktur. En sådan dragning skulle möjliggöra en stadsgata med spårväg, säger Elin Lundbäck på stadsbyggnadskontorets planavdelning.

På Kistagången kommer tvärbanan att gå i samma gaturum som buss och biltrafik i södergående riktning. I norrgående riktning kommer endast spårvagn och bussar tillåtas. Cyklister föreslås få en dubbelriktad cykelbana på gatans södra sida.

Byggstart beräknas bli 2017 med start för spårvägstrafiken i två etapper. Den södra delen av sträckan, mellan norra Ulvsunda och Ursvik beräknas starta till 2021, och resten av sträckan beräknas få trafikstart till 2023.

Att arbetet delas upp i två etapper har bland annat Rinkeby-Kistas stadsdelsnämnds ordförande Mia Päärni (S), tidigare uttalat en oro för, eftersom det finns en risk för att det bara blir en första etapp.

– Kista, som har många arbetsplatser och en växande befolkning, är en jätteviktig målpunkten för att koppla hela sträckan, säger Elin Lundbäck.

Detaljplansförslaget visas fram till den 21 december på bland annat Kista bibliotek i Kista galleria.

Nästa tisdag, den 24 november, hålls ett öppet samrådsmöte klockan 17–19 på gymnasiet Stockholm Science & Innovation School på Borgarfjordsgatan 6C i Kista.

Fram till den 21 december kan man lämna in eventuella synpunkter på detaljplanen till stadsbyggnadskontoret.