Så ska Väsby Entré se ut

Här är den visionsmodell av det framtida Väsby Entré som just nu står uppbyggd i Messingen.
Här är den visionsmodell av det framtida Väsby Entré som just nu står uppbyggd i Messingen.
Tusen nya bostäder, en uppgrävning av Väsbyån, en ny bussterminal och bättre möjligheter till både cykel- och bilparkering.

Väsby Entré börjar ta form.

Upplands Väsby kommun har storstilade planer för stationsområdet. I onsdags presenterade Anne-Sophie Arbegard, projektledare för Väsby Entré, en lägesrapport gällande omgörningen för miljö- och planutskottet.

– Vårt uppdrag är att få till så många bostäder som möjligt i det här kollektivtrafiknära läget, säger hon.

Totalt ska runt 1 000 nya bostäder byggas i området. Först ut är cirka 160 student- och ungdomsbostäder i området runt Järnvägsparken, fördelade på tre hus vid den nuvarande infartsparkeringen och tennisbanan.

På den nya bussterminalen är tanken att man ska kunna bygga 40–50 lägenheter.

Men flest bostäder, cirka 800, byggs väster om pendeltågsspåret i slänten upp mot Runby. Kommunen vill att det ska bli en blandning av hyresrätter och bostadsrätter.

– Husen kommer att variera mellan 4 och 6 våningar. Man pratar om en Väsbyskala, så de får inte bli hur höga som helst, säger Anne-Sophie Arbegard.

Hur tänker ni er att området ska se ut?

– Det ska vara stadsmässigt och levande. Och finnas lokaler i bottenvåningarna exempelvis butiker, restauranger, kaféer och annan närservice.

Den nya bussterminalen blir en dockningsterminal där man väntar inomhus och går ut genom en dörr till varje buss. Den spektakulära ritningen som gjorts av arkitektbyrån Zaha Hadid har kostat kommunen miljonbelopp. Men om terminalen verkligen kommer att se ut så är oklart.

– Vi har inte lagt det på hyllan, det är en vision, men man får också se vad marknaden vill.

I planen ingår även att gräva fram den del av Väsbyån som ligger under den nuvarande bussterminalen så att den kan gå ovan jord mellan Industrivägen och bussterminalen.

– Där kommer det även att planteras träd och andra växter. Ambitionen är att det ska bli ett blå-grönt upplevelsestråk, säger Anne-Sophie Arbegard.

Kommunen har även köpt stationshuset, posthuset och godsmagasinet, där krogen Magasinet ligger, som på sikt ska rivas.

– Vi har gjort kulturhistoriska utredningar och de visar att byggnaderna förlorar sitt värde om de flyttas. Möjligen kommer vi att flytta Magasinet till Järnvägs­parken.

En viktig del av projektet är också att binda ihop de olika delarna av Väsby och att Väsbyborna lätt ska kunna ta sig till bussar och pendel. Därför inkluderar förvandlingen av stationsområdet både nya broar och cykel- och parkeringsplatser.

En tidig skiss på de 160 student- och ungdoms

lägenheter som planeras i tre huskroppar

i Järnvägsparken.

På västra sidan av järnvägen och i backen upp

mot Runby byggs runt 800 nya lägenheter.

Vårt uppdrag är att få till så många ­bostäder som möjligt i det här kollektiv­trafiknära läget.Anne-sophie arbegard, projektledare

Fakta

Allt ska vara färdigt om tio år

2018: Bostäder byggs i Järnvägsparken, bygget av bussterminal och uppgrävning av Väsbyån startar.

2025: Hela det nya området Väsby entré ska vara inflyttat och klart.

Källa: Upplands Väsby kommun