Så ska vi slippa snökaos i vinter

Minns du den 5 december förra året? Ett av de värsta snöfallen på 50 år fick trafiken att i stort sett stanna.
Minns du den 5 december förra året? Ett av de värsta snöfallen på 50 år fick trafiken att i stort sett stanna.
Med över 10 000 klagomål mot snöröjningen slogs nytt rekord i missnöje från medborgarna förra vintern.

Nu lovar staden bättring – trots att samma företag som i fjol sköter plogningen.

I fredags morse föll den första snön i Stockholmsområdet. Det kan tyckas vara tidigt, men förra året snöade det faktiskt nästan lika tidigt – den 26 oktober. Och från och med slutet av november låg ett tjockt snötäcke över staden. Snön låg kvar ända till andra veckan i april, fyra och en halv månader senare.

Förra vintern tog staden emot 10 133 klagomål på snöröjningen, den största siffran någonsin. Klagomålen rörde allt från oplogade cykelbanor till stora kvarlämnade snöhögar och ibland, särskilt i söderort, ingen plogning alls.

Men i år har staden lovat bättring. Och förberedelserna har i stort sett pågått sedan den sista snön smälte i våras.

– Det fanns helt klart saker som kunde bli bättre, säger Susanne Pettersson på Stockholms trafikkontor, som har ansvaret för stadens snöröjning.

Under förra vintern blev de två entreprenörerna Svevia och Peab hårt kritiserade för bristande snöröjning. Efter det stora ovädret den 5 december dök exempelvis en underentreprenör till Peab inte upp vilket skapade stora problem.

– Det försköt hela snöröjningen i söderort, säger Susanne Pettersson.

Bristerna ledde i slutändan till att staden höll inne mellan två och tre miljoner kronor i betalningar för arbetet, enligt Susanne Pettersson. Ändå har man bestämt att behålla båda de anlitade företagen. Men kontrollen ska bli hårdare, bland annat genom gps:er i fordonen och fotobevis från snöröjarna.

– Då kan vi kvalitetssäkra och se var de inte utfört sitt uppdrag. En av de saker som de själva förbättrat är utbildningen av dem som ska ploga. Det var så mycket snö förra året att de fick ta in många personer som inte varit i stan tidigare, säger Susanne Pettersson.

Också Trafikverket, som ansvarar för tågtrafiken och de stora riksvägarna i stan, har dragit lärdom av förra årets snökaos, enligt Lena Engstedt, chef för den nationella trafikledningen.

– Vi fattade besluten lite sent. Redan innan det stora ovädret den 5 december borde vi minskat tågtrafiken.

I år planerar Trafikverket att följa varningar om snöoväder noggrant och ställa in avgångar tidigare, så att man hinner röja spåren mellan tågen.

Fakta

Dags att sätta på vinterdäcken

Från och med den 1 december måste vinterdäcken sitta på vid vinterväglag, enligt lag.

Men redan nu kan det vara dags att plocka fram domkraften för att undvika obehagliga snö­överraskningar.

Tänk på att kontrollera mönsterdjupet, så att du inte kör omkring med slitna vinterdäck. Bästa däcken ska sitta där bak.

Anpassa körningen efter väglaget. Källa: Polisen