Min lokala hjälte

Så tycker shopparna om ”mallen”

Familjen Kjällander ger flera plus till gallerian. "Men det skulle behövas fler sittplatser utanför affärerna, bänkar och fåtöljer. Det är väldigt stort så man kan lätt gå runt en dag", säger Andreas Kjällander.
Familjen Kjällander ger flera plus till gallerian. "Men det skulle behövas fler sittplatser utanför affärerna, bänkar och fåtöljer. Det är väldigt stort så man kan lätt gå runt en dag", säger Andreas Kjällander.
Efter två månaders shopping har besökarna fällt sin dom om Mall of Scandinavia: USA-känsla, bra utbud, häftig biograf - men kaos i parkeringshuset.

I dag fyller Nordens största shoppinggalleria två månader. Och suget från besökarna tycks inte ha sinat. Det är fullt med folk när Mitt i är på plats en tisdag vid lunch. Familjen Kjällander har gått runt i fyra timmar och vilar benen vid den upplysta fontänen.

– Även om det är mycket folk känns det inte trångt. Det är luftigt och öppet, säger Karin Kjällander.

De ger extra plus för restaurangutbudet.

– Men det skulle behövas fler sittplatser utanför affärerna, bänkar och fåtöljer. Det är väldigt stort så man kan lätt gå runt en dag, säger Andreas Kjällander.

Sofia Sjöstrand och Cynthia Czczukowska är här för första gången.

– Med tanke på hajpen trodde jag det skulle finnas fler annorlunda butiker. Det mesta känner man igen. Men det är snyggt här inne, säger Sofia.

– Jag blir imponerad av Dubai mall, det är stort. Det här känns som en ganska vanlig galleria, säger Cynthia.

Besökarna, som redan i november överskred en miljon, både hurrar och buar i sociala medier. ”Som i USA”, ”barnvänligt med babylounge och lekrum”, ”oväntat tråkigt butiksutbud”, skrivs det.

På turistsajten Tripadvisor har gallerian seglat om Haga slott i popularitet. Besökare från Schweiz och Tyskland imponeras av storformatet och lyxiga butiker som Michael Kors.

Enligt Lena Rune, centrumchef, har Mall of Scandinavia redan blivit något av en turistmagnet.

– Vi ser att det arrangeras dedikerade bussresor hit från mer närliggande städer som Eskilstuna och Västerås, samtidigt som vi bara några dagar efter öppningen kunde se instagram-inlägg från fans med en shoppingglad Alice Cooper i Mall of Scandinavia under hans besök i Sverige, för att ge ett par exempel, säger hon.

Även iMax-bion har dragit storpublik.

– Det har i princip varit utsålt allting. Besökarna kommer från hela landet, det finns filmentusiaster som sätter sig i bilen och kör från Örebro för att se film i iMax, säger Thomas Runfors, informationschef på SF bio.

Parkeringshuset är det besökarna ilsknat till mest över. Platsbrist och otydliga instruktioner från p-vakter har skapat kaos. En besökare skriver på Facebook att hon blev sittande i bilen i en timme innan hon anvisades att köra en våning upp. ”Den väg han visade oss ledde enbart ut ur p-huset. Där ute fanns en kilometerlång kö av bilar som väntade på att komma in. Vi åkte hem igen. Uselt”, skriver hon.

Fler parkeringsplatser är inte aktuellt, men Lena Rune säger att man tagit in extra personal för att underlätta att hitta lediga platser.

Fakta

Plus och minus

+

Fräsch atmosfär

”Shoppingparadis!”

Bra restaurangutbud

Tydliga digitala skärmar

Vacker fontän

Cool biograf

Gratistoaletter

Barnvänligt

Smutsiga toaletter

Svårt få p-plats

Hundförbud

Hög musik i butiker

Behövs fler mobilladdare

Halt golv

Parfym/starka dofter

Dålig wifi

Källa: Tripadvisor, sociala medier