Så utnyttjar Arriva sina bussförare

Flera förare hos Arriva vittnar om ett tufft arbetsklimat där de som protesterar kan straffas.
Flera förare hos Arriva vittnar om ett tufft arbetsklimat där de som protesterar kan straffas.
Andreas Moberg är fackförbundet Kommunals förhandlingssamordnare för ­Arriva i Stockholms län.
Andreas Moberg är fackförbundet Kommunals förhandlingssamordnare för ­Arriva i Stockholms län.
Busschaufförer tvingas jobba för långa pass med för lite vila. Mitt i har granskat hur Arriva, som kör åt SL i stora delar av länet, behandlar sina anställda.

I dag kan vi avslöja att företaget systematiskt bryter mot kollektivavtalen. Anställda uppmanas att inte prata med facket. De som gör det riskerar att bli av med jobbet.

– Arriva bryr sig inte om kör- och vilotider, förare tvingas jobba för mycket. Som arbetstagare känner man sig utpressad och hotad, gör man inte som de vill får man sluta. Det gjorde jag.

Så säger en tidigare anställd på Arriva. Företaget sköter sedan 2009 stora delar av kollektivtrafiken i länet. De jobbar på uppdrag av SL och finansieras till stor del av skatten. Varje dag reser tiotusentals människor med Arrivas tåg och bussar.

Mitt i kan nu avslöja att flera av deras bussar körs av förare som har så långa pass och så lite vila att det bryter mot kollektivavtalen.

– Jag vill inte att mina barn ska åka buss, det är inte säkert när det finns förare som är så utmattade att de nästan somnar vid ratten, säger en förare, som vill vara anonym av rädsla för att bli av med jobbet.

För Arriva kör flera hundra förare som har så kallad allmän visstidsanställning. De saknar fasta scheman och är inte garanterade jobb. De arbetar ofta motsvarande heltid, men Arriva kan sluta att ge dem tider när de vill.

Dessa ska skyddas av kollektivavtalen lika mycket som fast anställda förare. Bussbranschavtalet, som gäller för Arriva, slår fast att förare i linjetrafik måste ha minst elva timmars vila mellan sina pass.

Detta för att förhindra att förarna är trötta, något som anses kunna utgöra en säkerhetsrisk för passagerare och andra trafikanter.

Bussförarnas pass är i bland uppstyckade i olika delar. De kan exempelvis jobba fyra timmar, vara lediga i två, och sedan jobba två timmar igen.

Den totala tiden för passets alla delar plus pauserna kallas för ramtid och får som längst vara 13 timmar. Anledningen är samma som med vilotidsreglerna, att förhindra att förarna blir trötta.

Enligt Arriva följer man kollektivavtalet. Men det stämmer inte. Vi har fått tillgång till scheman för 20 förare på Arrivas garage i norrort som har allmän visstidsanställning. Av dessa förekom det brott mot kollektivavtalet i 17 fall.

Flera förare får bara runt nio timmars vila mellan sina pass, och flera har en ramtid på över fjorton timmar. En anställd hade en ramtid på sjutton och en halv timma under ett pass i oktober förra året. Den anställde började sitt pass halvfem på morgon och slutade det klockan tio på kvällen.

Mitt i har pratat med flera förare som säger att kollektivavtalsbrotten sker regelbundet och systematiskt.Men av rädsla för att förlora sina jobb vill ingen av dem ställa upp med namn.

– Protesterar man eller går till facket får man inga fler tider, säger en förare.

Arriva menar att de låter sina förare prata med facket. Men Mitt i har fått ta del av mejl som visar att det inte stämmer.

I ett mejl från den elfte januari i år uppmanar företagets dåvarande biträdande driftschef två anställda vid garage i Norrort att säga åt förare att inte prata med facket om de upplever problem med arbetsmiljön. I en mejlkonversation som handlar om kalla bussar skriver chefen: ”säg till dem att de inte behöver gå direkt till facket och prata om såna saker”.

I samma mejlkonversation uppmanar chefen de anställda att skicka ut alla förare i trafik även om det föreligger oklarheter kring scheman och liknande. De som säger emot ska rapporteras till chefen.

En förare som Mitt i pratat med säger att inställningen i mejlen är något som genomsyrar hela företaget.

– De behandlar oss anställda som skit, klagar man så åker man, säger föraren.

Vet du mera? Hör av dig till oss!

mittigranskar@mitti.se

LÄS MER:

”Modernt slaveri”. Facket rasar mot Arriva efter Mitt i:s avslöjande:

http://mitti.se/facket-en-skamfor-branschen/?tag=taby

”Vi följer avtal och regler”. Arriva svarar:

http://mitti.se/arriva-svarar-vi-foljer-avtal-och-regler/?tag=taby

Fakta

Röster från tre förare:

”Jag har jobbat på Arriva i flera år. De använder bussar som inte får användas och struntar i viloregler. När jag var på trafikledningen bad de mig tysta förare som klagade. Folk som går till facket och klagar punktmarkerar de. Om det är förare utan fast anställning får de inte jobba efter det.”

”Jag har kört buss sedan 80-talet. Innan Arriva hade vi Keolis, skillnaden var att de lyssnade lite mer på oss förare. Arriva lyssnar inte alls. Men det är väl så det är, de vill tjäna pengar och vi ska arbeta. Det är synd för det påverkar säkerheten när vi förare är så trötta.”

”Jag har sett så mycket skit. Arriva bryter mot kollektivavtal, de bryter mot lag, men ingen vågar säga något. Många som jobbar här har invandrat, de vet inte vilka rättigheter de har.”

Arriva svarar: ”Vi följer avtal och regler”

Arriva förnekar att man regelbundet skulle bryta mot kollektivavtalen.

Enligt företagets kommunikationschef Tomas Hedenius följer man reglerna när man schemalägger förare.

– Det kan finnas något enstaka undantag men då har vi kommit överens med kommunal. Till 99,8 procent så följer vi avtal och regler, säger han.

Hur det kan komma sig att Mitt i hittat kollektivavtalsbrott i 17 förares scheman kan han inte svara på.

– Det är inget jag känner till, då måste jag titta på de scheman som det gäller innan jag kommenterar, säger han.

En förare hade en ramtid på över 17 timmar, är det okej?

– Återigen så är det inget jag kan kommentera utan att titta på schemat i fråga. Den bild jag har är att vi följer kollektivavtalet till punkt och pricka. Kommunal granskar ju våra scheman och ser så att de stämmer.

Kommunal säger att ni inte vill lämna ut alla scheman?

– Det stämmer inte med den bild jag har.

Enligt Tomas Hedenius har Arriva inget emot att förare pratar med facket. Varför förare som Mitt i pratat med tror det, vet han inte.

– Det är bara att beklaga om det finns förare som har den bilden, det är ju en självklar rättighet att organisera sig, säger han.

Vi har ett mejl där en driftschef uppmanar anställda att inte prata med facket?

– Det är inte acceptabelt i sådana fall, det är ingenting jag känner till och verkligen ingenting som vi uppmanar våra chefer att göra, säger Tomas Hedenius.

Facket: ”En skamför branschen”

Kommunal reagerar starkt på Mitt i:s avslöjande. Andreas Moberg är fackförbundets förhandlingssamordnare för ­Arriva i Stockholms län.

– Det är rent ut sagt för jävligt, sådant är en skam för branschen, säger han när han får ta del av Mitt i:s uppgifter.

Andreas Moberg berättar att man från fackets sida är medvetna om att en del förare jobbar mer än de får.

Att använda personal med allmän visstidsanställning har blivit vanligare i branschen, och de är ofta helt i händerna på sina arbetsgivare. Andreas Moberg har haft kontakt med flera förare som berättat att de jobbat för långa pass och fått för lite vila. Men de har inte velat ta hjälp av facket eftersom de är rädda att bli av med sina arbeten.

För facket har det varit svårt att ta reda på hur vanligt fenomenet är. Det eftersom Arriva inte velat lämna ut sina scheman. Mitt i:s uppgifter bevisar att det är utbrett.

– Dokumenten visar på ett i bästa fall omfattande slarv, och i sämsta fall på ett systematiskt utnyttjande av människor som står i stark beroendeställning till arbetsgivaren, säger Andreas Moberg.

Att människor som inte vågar säga nej till sina arbetsgivare utnyttjas till att jobba under dåliga arbetsförhållanden är något som han jämför med en form av ”modernt slaveri”.

– De är inte rättslösa i teorin, men de kan inte bråka så mycket för de vill ju ha ett jobb imorgon också, säger han.

Extra allvarligt tycker han det är att det handlar om ett yrke där man ansvarar för människoliv.

– Om du jobbar på kontor kanske det kan gå bra ändå fast du inte får sova så mycket, men förarna ska köra människor varje dag. Tänk om de somnar framför ratten? säger han.

För facket är det svårt att göra något då de utsatta förarna inte vågar be om hjälp.

Det mejl som Mitt i kommit över där en chef på Arriva uppmanar de anställda att inte gå till facket ser han därför som mycket allvarligt.

– Det är hemskt illa, det är en kränkning mot föreningsrätten, säger Andreas Moberg.

Fakta

Mitt i:s tidigare granskningar av Arriva

Januari 2013: ”Välförberedda” ­Arriva tog över kollektivtrafiken i norrort med kaos, förseningar och flera hundra inställda bussturer som följd. Kaoset varade i två månader.

Juni 2013: Arrivas förbud mot kortbyxor får manlig personal att gå i kjol varma sommardagar. Nyheten väckte munterhet långt utanför Sveriges gränser.

Oktober 2013: Mitt i avslöjar att Arriva enligt avtalet är skyldiga SL minst 130 miljoner kronor för förseningar och inställd trafik.

Maj 2014: Mitt i avslöjar att Arrivas roslagsbussar flera gånger kört vilse, i vissa fall med dramatiska följder.

Juni 2014: Mitt avslöjar att Arriva fick 70 miljoner kronor i rabatt när man efter långa förhandlingar gick med på att betala 174 miljoner i böter till SL.

November 2014: Mitt avslöjar att ­Arriva planerar att spara in på flera hundra bussturer – utan att först ha meddelat berörda kommuner.

December 2014: Mitt i avslöjar att SL bjudit förlusttyngda Arriva på 32 miljoner kronor för ersättningsbussar.

September 2015: Mitt i kan berätta att allt fler i Roslagen börjat ta bilen, samtidigt som bussresandet minskat, tvärtemot målet med Arrivas kontrakt.

Källa: Lokaltidningen Mitt i