Safiqurs restaurang blöder pengar i byggkaoset

Safiqur Rahmans restaurang har tappat nästan en miljon i intäkter.
Safiqur Rahmans restaurang har tappat nästan en miljon i intäkter.
Safiqur Rahmans restaurang har nästan tappat en miljon i intäkter.
Safiqur Rahmans restaurang har nästan tappat en miljon i intäkter.
Grävmaskiner, stängsel och avstängda vägar. Safiqur Rahmans omtyckta restaurang har förlorat mängder av kunder när Roslags Näsby förvandlats till en byggarbetsplats.
– Jag har förlorat nästan en miljon kronor.

Några hungriga byggjobbare trängs framför menyn i kassan. Klockan är några minuter över elva och restaurangen är tom när de slår sig ner. Restaurangägaren Safiqur Rahman rusar ut och förbereder med naanbröd.

– Vi brukar kunna sälja hundra luncher varje dag här. Nu är vi nere på fyrtio, säger han.

Där det en gång stod ett kommunhus med hundratals anställda ligger nu bara en grushög. Foto: Erik Lejdelin

Kunderna som försvann

Han driver den indiska restaurangen Spice Zone i Roslags Näsby. Ett liten stuga som sedan öppnandet 2015 legat i skuggan av det enorma kommunhuset.

Rivningsarbetet rörde upp massa damm och ingen ville sitta här

Safqiur Rahman

Men inte längre. Den gamla 70-talskåken är sedan några månader tillbaka jämnad med marken och området har blivit en stor grushög. Hundratals kunder försvann och när stationen stängdes av ifjol miste han ännu fler.

– Rivningsarbetet rörde upp massa damm och ingen ville sitta här. Men det är inte det största problemet nu, det är att ingen hittar hit längre, säger Safiqur Rahman.

Hela området är omgärdat av stängsel och avstängda vägar. Det finns ingen ordentligt skyltning som skvallrar om att Täbys bästa indier ligger gömd här.

”Bäst i hela Täby”

För så bra är Safiqurs mat, i alla fall om man frågar Jan Spjut, 47, som äter här minst en gång i veckan.

– Jag håller det här stället som bäst i hela Täby på indiskt. Men jag förstår att det är väldigt svårt att hitta hit nu och det vore riktigt tråkigt om han behövde stänga igen, säger han.

Visingebon Jan Spjut äter på Spice Zone i Roslags Näsby minst en gång i veckan.”Det är svårt att hitta hit”, säger han till Mitt i. Foto: Erik Lejdelin

Vädjar till kommunen

Safiqur Rahman säger att han under 2017 förlorade totalt 900 000 kronor när strömmen av kunder plötsligt sinade. Nu vädjar han till kommunen att hjälpa honom hitta en ny lokal. Och han har kunderna i ryggen.

– Jag har samlat in 600 underskrifter på en månad. Kunderna älskar min mat, säger han och visar de uppmuntrande kommentarerna på restaurangens Facebooksida.

Jag mår mycket dåligt över det här

Safiqur Rahman

Han säger att kommunen inte varit till någon vidare hjälp. De ska ha sagt att han kanske kan hitta en lokal i något av de kommande fastigheterna i Roslags Näsby.

Men det kan ta flera år innan de står färdiga. Den ekonomiska blödning som drabbat honom har tagit ut sin rätt, ångesten har blivit så stor att han sökt läkarhjälp.

– Alla vi som jobbar här är landsmän och hjälper och stöttar varandra men det är väldigt jobbigt allting. Jag mår mycket dåligt över det här, säger han.

Safiqur har samlat ihop nästan 600 namnunderskrifter från sina kunder. Foto: Erik Lejdelin

Finns en gräns

Hos kommunen säger man att de vill hjälpa Täbys företagare så mycket det är möjligt.

– När det handlar om stora stadsdelsprojekt vill vi alltid ha en dialog med företagarna, gärna så tidigt som möjligt, säger Sofia Tingåker, näringslivsutvecklare på Täby kommun.

Hon vill inte gå in för detaljerat i just det här ärendet, men säger att de engagerat sig i Safiqurs situation.

– Det är så klart tråkigt att han upplever det så här. Vi vill ju att det ska gå bra för honom och vi har engagerat oss i det här på en rad olika sätt.

Men det finns en gräns?

– Det finns alltid en gräns för hur mycket man kan engagera sig i enskilda ärenden. Till slut handlar det om enskilda personers egna val och ekonomi.

* Artikeln har uppdaterats