Bannlyst utställning i kyrkorna

Inför premiären visade Ludmila Pawlowska upp den verkstad som hon och hennes man skapat i Trollbäckens kyrka.
Inför premiären visade Ludmila Pawlowska upp den verkstad som hon och hennes man skapat i Trollbäckens kyrka.
En del av Ludmila Pawlowskas utställning är en skulpturpark utanför Tyresö kyrka.
En del av Ludmila Pawlowskas utställning är en skulpturpark utanför Tyresö kyrka.
Ett av verken heter Transformation.
Ett av verken heter Transformation.
Ögon spelar en stor roll i Ludmila Pawlowskas konstnärsskap.
Ögon spelar en stor roll i Ludmila Pawlowskas konstnärsskap.
Hennes konst är bannlyst av den ryskortodoxa kyrkan.

Nu ställer världsartisten och Sovjetfödda Ludmila Pawlowska ut, i och utanför kyrkor i Bollmora, Trollbäcken och gamla Tyresö.

När Ludmila Pawlowskas mamma dog i stroke för 18 år sedan kastades allt omkull. Ludmila som livnärt sig som textilkonstnär och illustratör hade nyligen flyttat till Sverige och fått sitt första barn. Nu kunde hon inte längre skapa.

– Mamma var här för första gången och kunde se hur fint vi hade fått det. Och så dog hon efter bara några månader, säger hon.

För att finna tröst skrev Ludmila Pawlowska dagbok. Under resor i Ryssland fann hon ro i de ikoner som alltid funnits i hemmiljön. I dem fanns någon som såg henne och hon tyckte att hon fann en andlig kraft som gav svar på existentiella frågor.

På sitt alldeles eget vis började Ludmila Pawlowska göra egna, tredimensionella abstrakta tolkningar av den ortodoxa kyrkans symbolladdade porträtt.

– Det handlade mycket om förvandling, konstens – och vår egen. Vad händer när någon ser dig? Hur fångar man det inre ljuset? Svaren är olika beroende på vem du frågar, säger hon.

Ludmila Pawlowska jobbade med dörrars, portars, fönsters och öppningars symbolik, och i alla möjliga material – koppar, sten, tyg, keramik och sina egna dagboksanteckningar. I valet av färger var Ludmila Pawlowska dock mer sparsam. Återkommande var guld – för ljuset, blått för det gudomliga mysteriet och rött för livet och passionen.

De nya tolkningarna förde Ludmila Pawlowska ut i världen. En av flera arenor blev kyrkor, alla möjliga samfund om vartannat. Och ju större desto större utmaning, tyckte Ludmila Pawlsowska.

Det uppskattades dock inte av den rysk-ortodoxa kyrkan och inför en utställning i Bryssel för åtta år sedan blev hennes konst bannlyst, berättar hon.

– Ortodoxa kyrkan gillade inte att jag lät mig inspireras av ikoner. De vill att ikoner ska målas som de alltid målats. Men jag är konstnär och ingen ska kunna förbjuda mig att inspireras, säger hon.

Numera har Ludmila Pawlowska ofta flera utställningar pågående parallellt. Samtidigt som hennes utställning i och utanför Tyresös kyrkor visas till och med den 5 december, ställer hon till exempel också ut på Riverside Art Museum i Californien.

– Men varje utställning är unik och jag undersöker alltid rummen och miljöerna noggrant innan. Varje utställning har verk skapade för den enskilda platsen, säger hon.

Fakta

Sågs som underbarn

Ludmila Pawlowska växte upp i den sovjetiska delrepubliken och smältdegeln Kazakstan i en dissidentfamilj.

Hon betraktades tidigt som underbarn och flyttade redan som 15-åring till Moskva för att studera konst.

I sina verk kommenterar hon gärna sin samtid.

Ludmila bor på en stor gård på landet utanför Skövde där hon bjuder på utomhuskonst och där konstnärskolleger från hela världen samlas.