Såhär tar du dig runt Vallentunas svåraste rondell

Patrik Jansson visar hur du bäst tar dig runt rondelllen. Planering och tydlighet är två nyckelord.
Patrik Jansson visar hur du bäst tar dig runt rondelllen. Planering och tydlighet är två nyckelord.
Vallentuna trafikplats är platsen som många av våra läsare lyfter ut som en av kommunens krångligaste ställen att köra på.

Tillsammans med körskolläraren Patrik Jansson reder vi ut hur vi bäst tar oss runt i cirkulationsplatsen under tågbron.

Patrik Jansson, körskollärare i Vallentuna sedan 20 år, både suckar och skrattar när vi frågar om han får många frågor om rondellkörning.

– När jag är på fest brukar jag faktiskt inte berätta vad jag jobbar med, säger han.

I jobbet kommer han inte undan cirkulationsplatserna. Särskilt inte kronan på verket i Vallentunas vägnät – Vallentuna trafikplats.

Trafikplatsen med sina tre konstprydda rondeller och tågbro var ett av Vallentunas prestigebyggen som invigdes praktfullt för snart tre år sedan. De flesta tycker att den är ett lyft.

Men det finns grus i maskineriet. När Mitt i frågade läsarna om den farligaste trafikplatsen i Vallentuna lyfte många fram cirkulationsplatsen under tågbron i centrum som en källa till ständiga problem.

Den är Vallentunas största rondell med två filer och hela fem utfarter. Patrik Jansson bekräftar att många tycker att det är svårt att hålla tungan rätt i mun här. Förarna blinkar vänster fast de ska köra rakt fram och de ligger i höger körfält när de ska svänga vänster. Många struntar blankt i att blinka höger när de lämnar cirkulationsplatsen.

Sedan finns de, ofta äldre förare med färska körkort, som tycker att cirkulationsplatsen är så obehaglig att de helt sonika väljer andra vägar.

– Det är för många som tycker det är krångligt. Men jag tror också att folk bygger upp ett hjärnspöke, säger han.

Visst ska man följa regler. Men Patrik Jansson väljer en annan pedagogik. Här delar han ut tre tankenycklar för att få Vallentunaborna smidigt genom cirkulationsplatsen.

Först och främst tror han att cirkulationsplatser kan upplevas krångliga eftersom de är svåra att överblicka. Konstverk och många utfarter stjäl uppmärksamheten och tjorvar till det.

– Planera din körning. Lyft blicken innan du kör in i rondellen. Titta åt höger och vänster, lyft blicken och se vart du ska, säger han.

För egentligen är det ganska logiskt. Nästa nyckel är därför att tänka sig rondellen som en vanlig korsning.

– I en vanlig korsning skulle ingen ligga till höger och sedan köra vänster eller blinka när de kör rakt fram.

En skillnad är förstås att väjningsreglerna ser annorlunda ut i en cirkulationsplats – den som är inne i rondellen har alltid företräde.

Den sista nyckeln är att helt enkelt ta det lugnt och vara tydlig med dina avsikter. Man måste till exempel inte blinka vänster när man ska köra år vänster.

– Men det skadar inte att vara tydlig.

Låt inte heller andra förare hetsa upp dig, tipsar Patrik Jansson.

– Man märker att andra förare vill vara elaka mot elever. De kör ikapp och lägger sig till höger när en elev ska köra ut till vänster. Det tycker jag nästan är bra. Då lär man sig hantera olika situationer. Det bästa är att veva ner rutan, ta tre djupa andetag och köra ett varv till.

Fakta

Rondell eller cirkulationsplats?

Cirkulationsplats – den cirkelformade väg som bilarna kör på.

Rondell – Refugen i mitten av cirkulationsplatsen som bilarna kör runt.

Fakta

Tre knep tar dig runt rondellen

1. Överblicka! Försök att i god tid titta på cirkulationsplatsen, ta sikte dit du ska och planera din körning därefter.

2. Tänk vägkorsning! I grund och botten kör du som i en vanlig korsning. Ska du åt vänster i en vanlig korsning skulle du till exempel aldrig lägga dig i höger körfält.

3. Ta’t lugnt! Om du inte riktigt vet vart du ska är det inte värre än att du tar ett varv till i cirkulationsplatsens vänsterfil.