”Säkerhetsbälten och sittplats – NU”

Överfulla bussar där resenärer måste stå i hög hastighet från Slussen till Värmdö irriterar.
Fulla bussar där resenärer måste stå på motorvägen irriterar.
Överfulla bussar, där resenärer måste stå upp på motorvägen från Slussen till Värmdö, irriterar. Men trots att det enligt avtal ska planeras för sittplats på motorväg så är det inte förbjudet att köra stående passagerare, menar SL.

Sent på torsdagskvällen åkte Anders Tapper buss 474 från Slussen hem till Gustavsberg. Men resan var allt annat än angenäm.

– Det var helt överfullt med stående och sittande mellan vindruta och aktersoffa. Uppmätt gps-fart på motorvägen var 95 till 98 kilometer i timmen, säger han.

Efter färden skrev han av sig på Facebook.

”SL, det här är inte okej. Det sparas pengar på slimmad trafik men det leks med våra liv. Helt obegripligt att detta får fortsätta år efter år i ett land som siktar på nollvision för trafikdödade. Jag vill ha garanti till sittplats och säkerhetsbälte på våra motorvägsbussar NU!”

Stående resenärer inget brott

Jesper Petterson, pressansvarig på SL.

Jesper Pettersson, pressansvarig SL.

På SL säger man att det ska sättas in extrabussar vid högre hastigheter.

– Vi har i våra avtal inskrivet att om bussen ska köra i 70 eller däröver på sträckor över två kilometer så ska alla entreprenörer, i det här fallet Keolis, planera för extrainsatta bussar. Sedan kanske det inte alltid går att hålla, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL.

Samtidigt är det inte förbjudet att köra stående passagerare i höga hastigheter.

– Men det är inte önskvärt, säger Jesper Pettersson.

Hur ser det ut när det gäller säkerhetsbälten?

– Knappt hälften av våra bussar har säkerhetsbälten och det ökar hela tiden, säger Jesper Pettersson.

Hur ska missnöjda resenärer gå tillväga?

– De kan höra av sig till kundtjänst, säger Jesper Pettersson.

”Det är inte klokt”

Anders Tappers inlägget fick snabbt nära 100 kommentarer. De flesta är eniga om att situationen måste förändras.

Det är inte klokt. Måste det hända en ordentlig olycka innan dom förstår?” och ”Katastrof. Får man stå på motorvägsbussarna egentligen?” är några av alla synpunkter. 

Fakta

Så säger reglerna

  • Enligt SL:s avtalstext med Keolis ska trafiken planeras utifrån att högst tjugo procent av ståplatserna utnyttjas regelbundet.
  • Om ståplatsutnyttjandet i buss regelbundet på någon sträcka överstiger tjugo procent av tillgängliga ståplatser, ska Trafikutövaren sätta in förstärkningsbussar.
  •  På linjer som trafikerar vägar med skyltad hastighet på över 70 km/tim ska trafikutövaren planera för att samtliga resenärer ska kunna erbjudas sittplats på den del av resan som sker på vägar med skyltad hastighet på över 70 km/tim.
  • Något ståplatsförbud gäller dock inte.
  • Enligt lagen ska säkerhetsbälte användas på buss om bälte finns.
  • Om kontroller görs på bussen kan resenärer som sitter utan bälte bli bötfällda. 
  • Stadsbussar är undantaget på grund av sin låga hastighet och då en stor mängd människor stiger av och på.
Källa: SL, Mitt i Haninge