Min lokala hjälte

Svårt hitta säkra lösningar för Farstabron

Att bilister kör mot mötande trafik över Farstabron är vanligt, menar Värmdöborna. Nu har Trafikverket satt upp markeringar, men att hitta permanenta lösningar är en utmaning.
– Bron begränsar oss, säger Mikael Lindell.

Att köra bil över Farstabron görs med livet som insats. Åtminstone när en personbil, eller ännu värre, en lastbil kommer i hög fart i mötande körfält.

Något som händer alltför ofta, enligt de många Värmdöbor som har hört av sig till Mitt i. Senast i helgen mötte Fredrik Johansson en lastbil som kom på fel sida vägen.

Även Mikael Fredriksson har varit med om ett läskigt möte. Han jobbar på  Assistancekåren och är ofta ute på vägarna. Han fångade skräckmötet på film.

– Man fick gnugga ögonen ett par extra gånger, säger Mikael Fredriksson. 

Skärmar har satts upp nattetid

Mikael Lindell är projektledare på Trafikverket och jobbar med frågor som rör väg 222. Han berättar att sidomarkeringsskärmar har satts upp natten till torsdagen.

– De kommer att sitta uppe tillfälligt tills vi har bestämt hur Trafikverket ska förstärka vägvisningen. Det är farligt när man kommer på fel sida, lyckligtvis är det väldigt ovanligt, säger han. 

Tillfälliga skärmar har satts upp.

Tillfälliga skärmar har satts upp natten till torsdagen. Läsarbild: Mikael Fredriksson.

Men den kan ligga långt fram i tiden.

Det bästa, enligt Trafikverket, hade varit att ha en avskiljare i mitten på bron. Men det går inte. Farstabron fungerar som väg för tunga transporter som, på grund av sin vikt, inte får köra på Essingeleden. Istället får de ta omvägen förbi Värmdö och Vaxholm.

– Som bron är konstruerad så kan den tunga trafiken enbart köra i mitten av bron, annars är den inte säker. Och därför kan vi inte placera en mittbarriär där, säger Mikael Lindell.

”Bron begränsar oss”

Små kvadratiska upphöjningar i metall är bra på att fånga bilisters uppmärksamhet, men inte heller det funkar på bron.

– Även om de bara sticker upp ett par centimeter ur marken så kräver de en djup förankring 10-15 centimeter ner i asfalten. Och asfalten på bron är inte tillräckligt  tjockKortfattat kan man säga att det är bron som begränsar oss, säger Mikael Lindell.

Kortfattat kan man säga att det är bron som begränsar oss,

2017 förstärktes skyltningen på bron för att öka säkerheten.

– Det kanske finns fog för att kolla upp om vi måste gör ytterligare förbättringar, säger Mikael Lindell.

Kan ni sänka hastigheten på bron?

– Det skulle man kunna göra, men det  försämrar framkomligheten

Vad händer nu?

– Jag ska träffa kollegor under fredagen och diskutera olika förslag. det troliga är att blir det en kombination mellan olika lösningar. Hur lång tid det tar vågar jag inte säga, avslutar Mikael Lindell.