Min lokala hjälte

Säkrare parkera cykeln

Linn Norrbäck tycker att det låter bra med ett cykelgarage vid Centralen: På trottoaren är cykeln ofta i vägen. Precis som för bilar borde det finnas möjlighet för cyklar att ställas i parkeringshus. Det är jättebra om det finns fler alternativ, säger hon.
Linn Norrbäck tycker att det låter bra med ett cykelgarage vid Centralen: På trottoaren är cykeln ofta i vägen. Precis som för bilar borde det finnas möjlighet för cyklar att ställas i parkeringshus. Det är jättebra om det finns fler alternativ, säger hon.
”Det brukar vara ganska lätt att hitta plats men det låter tryggare med en parkering”, säger Elisabeth Åsberg.
”Det brukar vara ganska lätt att hitta plats men det låter tryggare med en parkering”, säger Elisabeth Åsberg.
”Jag parkerar här varje dag och hittar oftast plats”, säger Carl Mikael Strauss.
”Jag parkerar här varje dag och hittar oftast plats”, säger Carl Mikael Strauss.
Ett nytt cykelgarage vid Centralen. Och totalt 4 000 nya cykelparkeringar på två år.

Nu kan Mitt i avslöja Stockholms stads planer för att göra det enklare och säkrare att lämna din cykel.

Utanför T-centralen är pendlar­ruschen i full gång på torsdagseftermiddagen. Cyklar står huller om buller, vissa ligger ner och andra saknar delar. Här är ingen plats man vill lämna sin cykel över natten.

Pendlingscyklister låser med viss vånda fast sina cyklar innan de åker vidare med pendeltåget.

Men nu kan Mitt i berätta att nya lösningar är på väg. Enligt dokument från trafikkontoret har Stockholms stad planer på att bygga ett helt nytt cykelgarage.

Platsen är strax söder om Centralstationen, under den bro som ansluter till Centralbron. Per-Åke Tjärnberg, ansvarig för cykel­parkeringar på Stockholms stad, bekräftar planerna och att en konsult just nu utreder saken för stadens räkning.

– Vi har letat rätt hårt runt Centralen men när vi var där en dag så kom den här idén, säger han.

Enligt Per-Åke Tjärnberg skulle garaget rymma någonstans runt 600 cyklar. Det som utreds är en riktig byggnad men inget varm­garage.

Hur blir det med säkerheten?

– Det ingår i konsultuppdraget att titta det också. Det är viktigt att säga att det är mycket tidigt i utredningsskedet, säger Per-Åke Tjärnberg.

Cykelexperten Krister Isaksson är positiv till planerna på ett garage.

– Det finns en omättlig efterfrågan av cykelparkeringar i innerstan och särskilt där vid Centralstationen. Där är det ett elände utan dess like.

Men han höjer också ett varningens finger.

– Det är väldigt viktigt att man tänker igenom hur cyklisterna ska ta sig dit och därifrån. Då kan det nog finnas potential. Men man måste också ha en hög säkerhet för det är ett ganska muggigt och mörkt ställe.

Men det är inte bara vid Centralstationen det ska bli lättare att parkera hojen. Trafikkontoret planerar totalt 2 000 cykelparkeringsplatser i stan under året. Och de flesta, 720 stycken, hamnar på Norrmalm eller i Vasastan. Enligt Per-Åke Tjärnberg ligger beställningen redan ute hos entreprenörerna. Men här handlar det inte om några avancerade garage utan om vanliga cykelställ.

Nästa onsdag presenterar staden sin nya budget, men redan nu kan Mitt i avslöja att satsningen på parkeringsplatser för cyklar fortsätter under 2016.

Enligt den nya budgeten ska ytterligare 2 000 cykelparkeringar placeras ut i stan under nästa år. Och ”förutsättningarna för cykelgarage i kollektivtrafiknära lägen ska fortsatt utredas”, slås också fast.

Hur man går vidare efter 2016 är ännu inte klart enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

– Vi kommer att följa upp och se hur stort behovet är men än så länge är det långt ifrån mättat.

Var är behovet som störst?

– Runt våra kollektivtrafikknutpunkter är det problematiskt. Framför allt att hitta platser som är säkra där folk kan låsa fast ­cyklarna ordentligt i ramen.

tel 550 550 71Vv