Här såldes 6 000 semlor – på en dag

Zeki Aykal på konditori Boulevard.
Zeki Aykal på konditori Boulevard.
Sundbybergare är som galna i semlor – och säsongen är inte över än...

Att fettisdagen är över betyder inte att Sundbybergarna tröttnat på semlor – tvärtom. Semmelsäsongen blir bara längre och längre, intygar Zeki Aykal på Boulevard.

– Folk börjar fråga redan i december, men då säger vi nej, man måste få längta lite. Vi drog vi igång semmelsäsongen direkt efter nyår. Så jo, vi börjar väl bli ganska redo att sluta nu. Men vi kör mars ut.

Semmelsuget i Sundbyberg nådde förstås sitt klimax på fettisdagen förra veckan.

– Det var hysteriskt, haha! Lång kö ut och en massa folk inne, men det gick undan. Vi sålde 6 000 semlor. Bagarna hade mycket att göra, det var florsocker och grädde överallt här!

Bagare och konditorer runt om i landet har plågats med prestationsångest inför att uppfinna nya varianter på semlor år efter år. Efter semmelwrap och semmelmilkshake blev väl prinsessemlan årets snackis, eller kanske ankleversemlan?

Boulevards kunder kan välja på en ”lyxsemla” eller wienersemla. Men Zeki, liksom de flesta kunder, föredrar originalet.

– Visst, man kan ha nutella i semlan eller göra semlor som ser ut som korv med bröd. Vi testade en med hallonfromage förra året, men det blir inte samma sak. Inget slår klassikern.