Nu ska säljarna synas – med hjälp av Beckmans

collage situation sthlm och designer Julia Andersen
Vinnande designen till specialjackan gjordes av Söderbon Julia Andersen, 25.
Säljarna av gatutidningen Situation Sthlm får under hösten specialdesignade jackor.
Designen innehåller en väst som sticker ut i mörkret – och togs fram efter en tävling på Beckmans designhögskola.

I höst och vinter kommer de 370 försäljarna av gatutidningen Situation Sthlm, som säljs av hemlösa, synas lite extra mycket. En specialdesignad jacka har tagits fram i samarbete med Beckmans designhögskola och arbetsklädestillverkaren Fristads.

”Behöver synas i mängden”

Bakgrunden till de nya jackorna är att tidningen tappat i upplaga

– En undersökning visade att över 90 procent som köper tidningen, gör det helt spontant när de får syn på en försäljare. Vi konstaterade att vi behöver synas mer för att tidningen inte ska fortsätta tappa och kom på idén med en helt unik jacka, säger Situation Sthlms vd, Pia Stolt.

Situation sthlms nya jacka

En säljare av Situation Sthlm med den nya jackan. Foto: David Hamp.

Tidningen la ut en förfrågan – och Beckmans designhögskola nappade på idén. Studenterna fick träffa säljarna och höra deras önskemål för en ny jacka. Därefter togs tolv förslag fram som säljarna själva sen fick rösta på.

Det vinnande förslaget med en infällbar väst stod Söderbon Julia Andersen, 25, för.

– Det jag tog fasta på var att säljarna ville synas när de säljer tidningen. Men att de därefter vill vara privata därför blev det den infällbara västen, säger hon.

Julia Andersen designade det vinnande förslaget till den nya jackan. Foto: Staffan Kjellvestad.

Julia Andersen designade det vinnande förslaget till den nya jackan. Foto: Staffan Kjellvestad.

Ideellt projekt

Jackorna är speciellt utrustade att stå emot väder och vind och ska hålla säljarna varma på gatorna under de kalla höst- och vintermånaderna. Hela projektet är ideellt och Fristads kunde slutligen bidra med produktion och tyg som de hade över sen tidigare.

– Vi är alla glada och stolta att få dela ut de här jackorna gratis till våra säljare, säger Pia Stolt.

Vad säger säljarna själva?

– De är jättenöjda. Tanken är att jackan ska stärka gemenskapen och bidra till en känsla av tillhörighet, att det här är ”vår” jacka.

Även den numera examinerade modedesignern Julia Andersen är nöjd med resultatet.

– Jackan är jättefin. Jag har bara fått fina kommentarer från folk som sett den ute på stan.