Min lokala hjälte

Bara en cykelsträcka saltsopas i vinter

Bara sträckan Handen-Tungelsta saltsopas i år.
Bara sträckan Handen-Tungelsta saltsopas i år.
Trots lokalpolitikens mål om att öka cyklandet blir det ingen utökad saltsopning på cykelvägarna i vinter.

– Vi fick inte mer pengar, som vi tyckte vi behövde bland annat för saltsopningen, säger Göran Svensson (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

Snöröjningen är igång – men satsningen på saltsopning av cykelvägarna ställs in.

Saltsopningen drog igång i fjol för att hålla Haninges cykelleder med perfekt underlag även vintertid. Först sopas banan ren och sedan sprids saltlake ut för att ta bort is. Metoden används sedan tidigare på andra håll i länet.

Men hittills i vinter har knappt något saltsopats i Haninge.

Först i måndags fick tekniska chefen pengar för att kunna saltsopa den större cykelleden mellan Handen och Tungelsta. Men sträckorna Handen-Vega och Handen-Gudöbroleden får ingen saltsopning alls. Detta trots kommunens besked i fjol att alla tre cykelsträckor enligt budget skulle saltsopas både i år och 2017.

– Tekniska chefen har egentligen inte fått reserverade pengar i budgeten för någon saltsopning. Men vi i nämnden har nu hjälpts åt att ta fram pengar för att han ska kunna fullfölja Handen-Tungelsta, säger Göran Svensson.

Det är entreprenören som kör maskinen som kostar pengar, menar Göran Svensson, och när fullmäktige tog budgeten för 2016 fick nämnden inte pengar för att kunna utvidga saltsopningen.

– Det kostar runt 1,5 miljoner kronor om alla tre sträckor skulle saltsopas, säger Göran Svensson.

Detta presenterades ju som en satsning i fjol där de stora cykellederna ut från Handen skulle saltsopas, men i vinter får ni knappt ihop till sträckan ni körde 2015?

– Vi hoppas kunna bygga ut saltsopningen. Det uppskattas inte bara av de som cyklar, utan även gående. Vi försöker liksom överlag satsa på att man ska promenera och cykla mer, som alternativ till att köra bil. Men vi fick inte mer pengar från fullmäktige, säger Göran Svensson.

Enligt prognosen gör stadsbyggnadsförvaltningen ett överskott på 5,9 miljoner för 2015. Normalt får nämnderna använda 70 procent av överskottet året efter, men tidigast till våren.

Peter Sielck, vägingenjör i Haninge, är besviken att satsningen uteblir.

– Jag är lite ledsen att man inte fortsätter med de andra sträckorna. Vi hade så mycket vinning med saltsopningen, även för äldre som går med rullatorer, säger han.

Fakta

Så fungerar snösvängen i Haninge

Kommunen prioriterar gång- och cykellederna och bussgatorna i snöröjningen, därefter villaområdena. Enligt kommunen har snöröjningen fungerat ganska bra hittills i vinter och det är inte speciellt många klagomål som kommit in.

Nytt för i år är att kommunen nu själva snöröjer sina egna större vägnät, och inte någon entreprenör.