Min lokala hjälte

Samlade in 5 000 till barnhem

Från vänster: Josefin Olsson, Rebecca Bassus, William Skaaden Strannerdahl, Albin Sandberg, Iris Välgy, Sara Vennefjord och Ida Jildetag.
Från vänster: Josefin Olsson, Rebecca Bassus, William Skaaden Strannerdahl, Albin Sandberg, Iris Välgy, Sara Vennefjord och Ida Jildetag.
Hur är det att vara barn i fattiga länder? Det förstår man bättre genom att se och uppleva än att läsa i en bok, menar pedagogen Sara Vennefjord.

Under hösten har Vistaskolans elever fått följa ett barnhem i Tanzania via Skype och en blogg.

I september inledde 108 elever i årskurs 4 på Vistaskolan arbetet med demokrati i Sverige. Det följdes av arbeten om frånvaron av demokrati i diktaturer i världen.

När man gick över till begreppet fattigdom så blev projektet en praktisk erfarenhet, berättar ­pedagogen Sara Vennefjord.

– Jag har en vän som jobbar som volontär i Tanzania. Tack vare henne har vi följt arbetet på ett barnhem där via internet. Vi har pratat med henne och fått ta emot bilder, säger Sara Vennefjord.

För eleverna i Vistaskolan blev det en fullträff.

– När de fick se bilder på barnen blev det en riktig ”wow-känsla”. Man kunde nästan se hur ­hakan trillade ner, en del blev till och med illa berörda av att se hur ­annorlunda det kunde vara, säger Sara Vennefjord.

En bonus var att eleverna blev extra fokuserade.

– Det har blivit knäpptyst i klassrummet när vi jobbat med det här. Det är också en väldig skillnad mot när barnen får läsa böcker om fattigdom, när de får se det på riktigt så trillar polletten ner.

Att framställa hur det kan vara gav också en annan effekt. Eleverna Rebecca Bassus och Ida Jildeteg bestämde sig för att ta saker i egna händer.

– Jag och Ida började prata om att vi borde sälja något för att få pengar som vi kunde ge till barnhemmet. Så vi bakade kokosbollar och sålde dem, säger Rebecca.

Säljknepet gick också hem i villorna.

– Vi berättade att det fanns 30 barn på hemmet och att de bara hade fem plastbollar att leka med, då fick vi mer pengar, säger Ida.

Insamlingen inspirerade andra­ fjärdeklassare att göra likadant. Efter mer försäljning och ett ­Öppet hus med föräldrar, som hölls i förra veckan, hade man lyckats samla in 5 000 kronor.

– Vi kommer att sätta in pengarna direkt på kontot till kvinnan som volontärarbetar i Tanzania. På så sätt kan vi följa direkt och se att pengarna faktiskt går direkt till inköp för barnhemmet, säger Sara Vennefjord.

När Lokaltidningen Mitt i frågar eleverna vad rikedom och fattigdom är så lyser frånvaron av det materiella i svaren.

– Rikedom är att ha tak över huvudet, att ha en familj och mat på bordet, säger William Skaaden Strannerdahl.

– Fattigdom för mig är att man svälter och att folk inte har det bra. Jag känner mig lite bortskämd, vi har det väldigt bra, säger Josefin Olsson.