Min lokala hjälte

De samlar namn för gratis sommarlovskort

Max Holm och Zacharias Andersson hoppas på positivt besked om sommarlovskortet.
Max Holm och Zacharias Andersson hoppas på positivt besked om sommarlovskortet.
Max Holm, 13 och Zacharias Andersson, 15, tycker att kollektivtrafik ska vara gratis. När planerna på ett sommarlovskort för unga blev kända startade de en namninsamling.
– Vi vill visa politikerna att det här är viktigt, säger Max Holm.

I förra veckan uppmanade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) regeringen att skynda på att fatta beslut om satsningen på gratis kollektivtrafik för unga under sommarlovet.

Nu eldar Huddingebon Max Holm och Brommabon Zacharias Andersson på ytterligare för att sommarlovskortet ska bli verklighet.

I söndags startade de en webbaserad namninsamling. Två dagar senare hade 200 personer skrivit på.

Den här frågan är viktig

Max Holm

– Vi vill visa politikerna att den här frågan är viktig, säger Max Holm.

Tamsons tycker att regeringen är senfärdig med att besluta om den nya förordningen, och med information om hur det hela ska gå till.

Klart är att 350 miljoner kronor satsas om året i tre år, att pengarna ska sökas hos Trafikverket och att det för Stockholms län skulle innebära 77 miljoner kronor. Kortet ska gälla från årskurs sex och till och med gymnasiet.

Nu ligger landstingets trafikförvaltning i startgroparna för att kunna administrera sommarlovskortet så snart de får direktiv från regeringen.

– Det vore oerhört bra om det infördes, särskilt för dem som sitter hemma och spelar datorspel hela sommaren för att de inte har råd att åka någonstans, säger Zacharias Andersson.

Gratis bra för klimatet

Både Max och Zacharias tycker att all kollektivtrafik borde vara gratis.

Det är också anledningen till att namninsamlingen ligger på organisationen planka.nu:s hemsida.

– Jag plankar inte själv men förstår dem som gör det. Med 0-taxa skulle färre ta bilen, vilket är bra för miljön, säger Zacharias Andersson.

De tycker att kollektivtrafiken, som nu finansieras med skatt till 45 procent och resterande med avgifter, borde vara helt skattefinansierad.