ANNONS

M samlar sig för Roslagsbana till Arlanda

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons stöder nu idén om en Roslagsbana upp till Arlanda
Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons stöder nu idén om en Roslagsbana upp till Arlanda
M i landstinget och Stockholms stad ställer sig nu bakom Norrortskommunernas krav på en förlängning av Roslagsbanan till Arlanda.
– Oerhört glädjande säger, kommunalrådet Parisa Liljestrand.
ANNONS

Som bekant har både stat och landsting sagt nej till att vara med och bekosta att Roslagsbanan dras vidare upp till Arlanda. Men de alliansstyrda norrortskommunerna har fortsatt att trycka på.

Nu har de fått in om inte en fot, så åtminstone en kil i landstinget. Stockholmsmoderaterna, där såväl landstinget som länets alla kommuner ingår, går nu ut och kräver att frågan behandlas i en stor förhandling med stat, landsting och kommuner. Alltså på samma sätt som i den så kallade Sverigeförhandlingen.

”Alla bör komma samman”

Det var just den lösningen som kantrade 2014, då landstinget beslöt sig att dra sig ut förhandlingarna efter som staten sa nej. Frågan är varför det skulle gå bättre nu.

– Sverigeförhandlingen handlade mycket om utbyggd kollektivtrafik och bostäder, svarar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons. Men vi tycker att även när det gäller Arlanda borde alla parter komma samman. Arlanda behöver förbättrade kommunikationer.

Oerhört glädjande

Parisa Liljestrand

Men på riksdagsnivå har partiet ännu inte bundit sig.

– Vi kommer att driva frågan på regional nivå oavsett vilken regering det blir, svarar han och lägger till att han uppfattat positiva signaler från partikollegorna i riksdagen.

ANNONS

Parisa Liljestrand, M, kommunstyrelseordförande i Vallentuna, säger att beskedet från Tamsons är oerhört glädjande.

Arlandastaden

– Det är ett jättebra sätt att lösa transporterna till Arlanda och stärka kollektivtrafiken. Vi har drivit frågan även när landstinget släppte. Så det är jättekul.

Förslaget handlar inte bara om Roslagsbanans förlängning utan även om att bygga ut själva Arlanda. Liksom om att bygga den så kallade Arlandastaden.

– Arlanda har stora tillväxtambitioner med arbetsplatser, de kan bli 50 000 om några år, och antalet flygpassagerare ska öka från 27 miljoner till närmar 50 miljoner. Allt detta är bra för vår konkurrenskraft, säger Kristoffer Tamsons.

Utredning avvisar idén

Förslaget dömdes dock ut av den miljökonsekvensutredning som gjordes 2012. Och efter den gångna sommarens extremväder har klimatfrågan, och därmed den om flygets koldioxidutsläpp, blivit mer framträdande i valrörelsen.

Hur relevant är det då att satsa på Arlanda?

– Jag tycker det känns väldigt relevant. Miljökonsekvensbeskrivningen visade effekterna av att bygga på naturområden och landsbygden. Men man får väga fördelar mot nackdelar och ta fram ett jämkat förslag som kan hantera konsekvenserna av ett intrång i naturområden. Det är alltid så vid utveckling av nya områden, säger Parisa Liljestrand.

Miljövänliga bränslen

Och när det gäller flygets miljöpåverkan säger hon att lösningen är miljövänliga bränslen.

– Jag tror vi behöver vara innovativa, det har människan varit förut. Till exempel vinner eldrivna fordon mark och den marknaden kommer bara att öka.