Sandra öppnade butik i vardagsrummet

Sandra Molander
Sandra Molander satsar på både webb och pop up-butik.
Sandra Molanders vardagsrum blev pop up-butik
Sandra Molanders vardagsrum omgjort till butik för en dag.
Ett kök i Vasastan förvandlat till butik.
Ett kök i Vasastan förvandlat till butik.
Sandra Molanders vardagsrum blev pop up-butik
Sandra Molanders egendesignade smycken.
Sandra Molanders egendesignade smycken.
Sandra Molanders egendesignade smycken.
Anslagstavlor klädda i tyg.
Anslagstavlor klädda i tyg.
Nyföretagandet på Lidingö ökar.
Ett av de senaste tillskotten står smyckesdesignern Sandra Molander för.
Nyligen öppnade hon pop up-butik hemma i vardagsrummet i Skärsätra.

I januari startade Skärsätrabon Sandra Molander sitt företag Sandra Teresa. Det var då hon tog sitt företag från hobbyverksamhet till heltidsjobb. Kunderna hittar henne via webben och sociala medier. Förra året registrerades 555 nya företag på Lidingö. Att satsa på e-handel är vanligt.

– De branscher som utmärker sig är e-handel i olika former tätt följd av konsulttjänster inom digitalisering, säger Malin Rosenqvist, näringslivschef på Lidingö Stad.

Satsning på webben är inte ovanligt. Men för att nå ut till ännu fler satsar Sandra Molander och tre andra kvinnor som jobbar med mode och inredning nu även på så kallad pop up-butik då och då. Men inte i någon tom butikslokal på stan – utan hemma hos sig själva. Förra torsdagen var det dags hemma hos Sandra Molander i Skärsätra.

– Det var jätteroligt. Framförallt att få träffa kunderna live. Jag säljer ju mest via webben annars. Men det är också lite pirrigt att få in folk i ens hem, säger hon.

Sandra Molanders vardagsrum blev pop up-butik

Vardagsrummet hos Sandra blev butik för en dag.

Vardagsrummet och matsalen hemma hos Sandra gjordes om till butik för en dag och hit kom de andra företagarna hon samarbetar med. De turas om att ha pop up-butik hos varandra. Till slut fanns barnkläder från Vasastan, brickor och kuddar från Saltsjöbaden och tygbeklädda anslagstavlor från Danderyd hemma hos Sandra Molander i Lidingö. Utöver hennes egna smycken förstås.

– Vi är fyra relativt små egenföretagare som försöker ta oss fram och växa. Det är inte alltid så lätt att ha återförsäljare för de tar ofta ganska höga marginaler. Så vi försöker hitta alternativ, säger Sandra Molander.

Sandra Molanders vardagsrum blev pop up-butik

Deras hem möbleras om en del när de öppnar pop up-butik.

– Men det känns fortfarande som att du är hemma hos någon. Det är meningen att det ska kännas trevligt och vi bjuder på vin och snacks.

Snacks och förfriskningar när de hade pop up-butik i Vasastan.

Antalet nyregistrerade företag i Lidingö har ökat sedan 2010. Många kommer via nyföretagarcentrum. Och enligt Lidingö stad är andelen kvinnor som startar företag relativt hög jämfört med andra kommuner.

– Genom åren så har det varit två tredjedelar kvinnor med en snittålder på 42 år som har startat företag efter att ha gått på rådgivning hos Nyföretagarcentrum, säger Malin Rosenqvist.

Nästa gång det är dags för pop up-butik igen blir troligtvis någon gång till jul, men då i Saltsjöbaden.

– Och någon gång nästa vår blir det nog butik hemma hos mig igen, säger Sandra Molander.