Sandsborgsbadet bästa simhallen i söderort – enligt besökarna

Sandsborgsbadet får högst betyg i söderort.
Sandsborgsbadet får högst betyg i söderort.
Sandsborgsbadet i Enskededalen får högst betyg när besökarna får säga sitt. Simhallen är bäst i samtliga kategorier.

Idrottsförvaltningen gör kontinuerliga undersökningar för att ta reda på vad besökarna tycker om sina lokala simhallar. I samband med den senaste kundnöjdhetsundersökningen från i höstas ingick tio av stadens sim- och idrottshallar. Av dem finns fyra i söderort.

Sandsborgsbadet bäst

Högst betyg fick Sandsborgsbadet i Enskededalen – i nästan samtliga kategorier. Både helhetsintrycket, personalens servicevilja och städningen av anläggningen får högre betyg än på någon annan simhall i söderort. Nästan alla tillfrågade skulle dessutom med stor sannolikhet rekommendera ett besök på anläggningen till en bekant.

– Vi är en liten och familjär simhall och kommer därför besökarna nära. Det blir en annan sak än exempelvis i Farsta där jag också jobbar, säger Cecilia Thungström som är anläggningschef för Sandsborgsbadet.

Varmare vatten

På Sandsborgsbadet finns ingen föreningsverksamhet vilket gör att temperaturen i vattnet kan vara något högre än i övriga simhallar. Det är något som anläggningschefen tror besökarna uppskattar.

– Vi jobbar dessutom mycket med hur vi bemöter våra besökare och med att se till att simhallen, trots sina i år 40 år på nacken, är ren och fin.

Överlag verkar Söderortsborna vara ganska nöjda med sina simhallar. Det visar de höga betygen.


Så nöjda är Söderortsborna med sin simhall

Siffrorna visar besökarnas betyg på simhallarna i söderort. Ett är lägst. Fem är högst.

Källa: Idrottsförvaltningen


Trots det är det bara Sandsborgsbadet och Farsta simhall som når upp till medelbetyget över simhallarna i Stockholm stad. På en skala mellan ett och fem hamnar årets medelbetyg på 4,1. Det är en liten ökning i jämförelse med i fjol.

Personalen får högt betyg

Betygen visar att besökarna ger särskilt goda betyg till personalen och verksamheten i stort. Förbättringsmöjligheter finns enligt besökarnas betyg gällande städning av toaletter i sim- och idrottshallarna samt städning av områden i och kring omklädningsrummen på idrottsplatserna. Förvaltningen ser även att kunderna ger låga betyg på områden som berör information om och på idrottsplatserna.

Enkätundersökningen genomfördes av ett oberoende företag i simhallarnas entréer under dess öppetider. Drygt 2 500 personer svarade.