Särskolans elever är med och designar nya parken

Ebru Hasan och Stefan Petersson om Kvarnparken i Ursvik där särskolan i Rissne fått tycka till
Ebru Hasan på särskolan i Rissne pratar om bänkar med arkitekten Stefan Petersson.
Arkitekt Stefan Petersson tar in synpunkter från barnen i grundsärskolan i Rissne, i sitt jobb med den blivande parken på Kvarnkullen i Ursvik.
– Den information jag får från eleverna är jätteviktig!, säger han.

Ebru Hasan, 13 år, på grundsärskolan i Rissne visar med hjälp av bilder att hon gärna vill få in plats för bollekar och någonstans att sitta och äta, i blivande Kvarnkullens park i Ursvik.

– Vill du ha en stol, eller flera stolar ihop som en bänk? frågar arkitekt Stefan Petersson. Han är arkitekt och lärare i arkitektur på KTH och nu intagen som konsult och mellanhand mellan kommunen och den landskapsarkitekt som upphandlats för att rita parken.

Ebru Hasan och Stefan Petersson om Kvarnparken i Ursvik där särskolan i Rissne fått tycka till

Ebru Hasan, 13 år, gillar att kasta boll och dansa, synpunkter som Stefan Petersson tar med sig när han träffar landskapsarkitekten som ritar Kvarnkullens park. Foto: Maria Lilja.

Ebru vill ha en bänk. Hon får även känna på olika trämaterial, ett med mer struktur och ett plant med mjuka kanter för att tycka till om hur bänken ska se ut.

– Vi har pratat om hur de vill sitta, bredvid eller mittemot varandra. En del tycker det är jobbigt att sitta mittemot någon och vill hellre sitta själv, berättar Stefan.

Den information jag får från eleverna är jätteviktig!

Stefan Petersson

Få av barnen på skolan kan prata, så de har kommunicerat med Stefan genom bilder och föremål.

– Jag tycker det är viktigt att få in barn och unga i planeringen. Särskilt den här gruppen med funktionsvariationer tas sällan in, berättar Stefan.

Ebru Hasan och Stefan Petersson om Kvarnparken i Ursvik där särskolan i Rissne fått tycka till

Ebru Hasan gillar trät med mer struktur, när Stefan ber henne välja material till bänkarna i parken. Foto: Maria Lilja

Stefan har själv en 8-årig son med Downs syndrom och har introducerats till välden av särskilda behov genom honom.

– Jag har fått mycket av det jag själv tänkt om parken, bekräftat av eleverna och lärarna här. Den information jag får från eleverna är jätteviktig!

Önskemål: gungor och fler toaletter

Ofta kan kan parker bli offentliga rum som inte alla kan ta del av, då de inte är anpassade, menar Stefan.

Till exempel finns en liten mur att sitta på inritad i parken. Men den saknar armstöd, vilket gör det svårt för både de här barnen och även äldre personer att ta sig upp och ner, berättar han.

Det finns heller inga gungor inritade, vilket många elever påpekat att de gärna vill ha.

Ebru Hasan och Stefan Petersson om Kvarnparken i Ursvik där särskolan i Rissne fått tycka till

Ebru Hasan och Anki Gustafsson, specialpedagog på skolan, vill gärna se en lite avskild plats i parken där man kan äta matsäck. Foto: Maria Lilja

Stefan har också påverkat landskapsarkitekten till att rita vägarna i parken så  att det ska gå att köra rullstol på dem. Lärarna på grundsärskolan önskar sig även toaletter på fler ställen än den enda som i dag finns inritad, intill entrétorget.

– Det är kämpigt att ta sig runt med gruppen. Om vi är på toppen i parken med gruppen så kommer vi inte kunna ta oss ner dit för att gå på toaletten, säger Marie Kindstedt-Stjärnström, lärare på skolan.

Ebru Hasan och Stefan Petersson om Kvarnparken i Ursvik där särskolan i Rissne fått tycka till

Stefan Petersson tror att man kan ha bestämt lite fler detaljer i parken i vår för att sedan ta beslut om den under våren och kunna börja bygga om ett drygt år. Foto: Maria Lilja.

Synpunkter som glöms bort

Många av synpunkterna är sådant som arkitekter inte tänker på när de ritar, menar Stefan. Ofta får intressegrupper tycka till först när planerna är ganska klara och det är svårt för en privatperson att förstår hur ritningen kommer att se ut i verkligheten.

 Det är ganska unikt att vi blir tillfrågade på det här sättet

Anki Gustafsson

Som parken är ritad i dag kommer själva kvarnkullen bli mer av ett skogsområde, medan det neråt Enköpingsvägen har ritats in en multisportplan med scen och en fotbollsplan och klättervägg där det i dag är parkering. I parken finns också en förskola inplanerad, vilkas gård man skulle kunna nyttja på helgerna.

Ebru Hasan och Stefan Petersson om Kvarnparken i Ursvik där särskolan i Rissne fått tycka till

Stefan Petersson har träffat elever från alla olika klasser i skolan i sitt researcharbete. Foto: Maria Lilja

Anki Gustafsson, specialpedagog på skolan är glad för att de blivit tillfrågade om att vara med och utforma parken:

– Min erfarenhet är att gruppen med barn på en tidigt utvecklingsnivå ofta blir bortvalda, det är ganska unikt att vi blir tillfrågade på det här sättet. Allt vi önskar kanske inte går igenom, men bara det att vi blir tillfrågade är ett steg i rätt riktning mot att ta till vara på allas rättigheter, säger hon.