Saudi kan betala moskén

Imamerna Youssef Kilani och Mohammed Laallam står vid Kulfångsgatan i Brandbergen där Haninges nya moské planeras. 70 parkeringsplatser ska byggas intill.
Imamerna Youssef Kilani och Mohammed Laallam står vid Kulfångsgatan i Brandbergen där Haninges nya moské planeras. 70 parkeringsplatser ska byggas intill.
Saudiarabien väntas bli huvudfinansiär för den nya moskén i Haninge.

Landet har tidigare ställt krav på inflytande i andra svenska muslimska församlingar.

– Vi kommer aldrig, aldrig att gå med på att de ställer krav, säger ­imamen Youssef Kilani.

De finansieringssamtal som Brandbergens islamska församling för är med Abdulrahman Gdaia, den före detta saudiska ambassadören, och det är saudiska finansministeriet som troligen finansierar den nya moskén i Brandbergen.

Det var också saudiska pengar som såg till att marken kunde förvärvas av kommunen 2009.

– Nu handlar det om flera tiotals miljoner. Lokalerna väntas bli drygt 1 000 kvadratmeter stora, säger Youssef Kilani.

De flesta svenska moskéer är hänvisade till källare och lägenheter. I Brandbergen har församlingen sedan 1985 hållit till i en trerummare, och i Jordbro hålls bönestunderna i en källare.

– Moskén på Vallavägen i Handen börjar också bli full. Muslimerna blir fler och det är lokalkris. Vi tänker på de unga och på kvinnorna som inte får plats. Detta är mer ett kulturcenter än en ren moské och byggnaden kan stå klart om två år, men det kan ta över fem år också. 300–400 personer ska få plats och det ska också finnas liten idrottshall och ett litet bibliotek, säger Youssef Kilani.

I brist på egna resursstarka medlemmar vänder sig ofta svenska muslimska församlingar till Mellanösterns och Nordafrikas oljestater för finansiering. Libyen, Quatar, Quwait, Förenade arabemiraten – och Saudiarabien – är länder som stöttat svenska församlingar.

Men när en diktatur som Saudi-­arabien, som tillämpar den stränga wahhabitiska läran, blir ensam huvudfinansiär har kritiken varit stark. Inte minst sedan saudiska representanter de senaste åren fört fram villkorade finansieringar i Sverige, där man själva vill till­sätta imamer.

I Malmö och på Medborgarplatsen sa man nej tack till stora summor pengar, men 2011 tillät de ansvariga för moskén på Hisingen att saudiska staten helt och hållet finansierade moskén.

Nu är projektet i Haninge beroende av samma stöd.

– Vi ser inga problem med detta. Våra medlemmar kan inte finansiera detta och vi har ju rätt som svenska medborgare att utöva vår tro. Vi hade låtit en diktatur som Kina betala också om det var så. Vi är opolitiska och kommer aldrig att gå med på att finansiären ställer motkrav, säger Youssef Kilani.

Tidigare DN-skribenten Per Jönsson, nu verksam vid Utrikespolitiska institutet med inriktning på Mellanöstern, har djupdykt i svenska moskébyggen.

– Det har länge varit vanligt med saudiskt stöd och jag tror ­generellt inte att det villkoras att församlingarna ska följa Saudi teologiskt. Däremot ser vi hur saudiska böcker och planscher med diverse budskap kan komma in i lokalerna som en följd.

Imam Mohammed Laallam är dock bestämd.

– Saudiska böcker och planscher kommer inte till Brandbergen.