Schack ska höja betygen

Lennart 
Bergelind.
Lennart 
Bergelind.
Minhaj Hasan förlorade till sist den täta matchen mot Enzo Wikberg.
Minhaj Hasan förlorade till sist den täta matchen mot Enzo Wikberg.
Schackspel i Kvarnbyskolan ska öka elevernas logiska tänkande och koncentration.

– Hundratals elever har börjat spela, säger rektorn Lennart Berg­lind som dragit igång satsningen.

Schack verkar vara ett våldsamt spel om man lyssnar på Minhaj Hasan och Enzo Wikberg, båda nio år, som går i tvåan på Kvarnbyskolan i Rinkeby.

– Pang, nu dog ditt torn, säger Enzo och tar ledningen i det intensiva partiet.

Men snart kommer Minhaj tillbaka och plockar Enzos löpare med ett flin.

Det här är första gången de båda möts, men båda har spelat schack länge där hemma.

– Det är kul för att man hela tiden lär sig nya tekniker, säger Enzo som beskriver sig själv som ganska duktig.

Minhaj brukar spela mot datorn och Enzo är med i en av skolans fyra nystartade schackklubbar. Skolan, med rektor Lennart Berglind i spetsen, har nyligen startat en storsatsning i spelet.

– Tjusningen är att man börjar på lika villkor och kan spela mot hela världen. Jag hoppas att många elever inte tröttnar utan fortsätter, säger han.

Det hela började vid årsskiftet och Lennart Berglind uppskattar att det i dag är hundratals elever som spelar schack på skolan. Det går att välja spelet som elevens val och vissa mattelektioner avslutas också med schackpartier.

Skolan har också låtit 22 lärare gå en introduktionskurs i spelet. Man har även ritat upp en stor spelplan på skolgården och köpt in stora pjäser eleverna kan använda på rasterna.

– Jag är inte ute efter att alla ska bli schacknördar. Om det utvecklas och vill spela vidare ­i lokala klubbar får man ta det då. Det är en väldigt internationell sport, säger Lennart Berglind.

Vad är fördelarna i skolarbetet med att eleverna spelar schack?

– Man kan öka koncentrationen och det logiska tänkandet. Det kostar inga pengar och man kan spela i de kläder man har.

Klarar de av att sitta koncentrerat då?

– Faktiskt, men det är ju lite varierat.

2009 startade Sveriges schackförbund projektet Schack i skolan där ett stort antal skolor deltog.

Resultaten utvärderades senare av pedagogikforskare för att ­undersöka vilka effekter spelandet fick. 81 procent av lärarna ­ansåg efteråt att eleverna hade utvecklats intellektuellt och 58 procent såg förbättringar i matematik.

Den som ledde forskningen kring projektet var Lars Holmstrand, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Enligt honom finns det forskning som visar att schackspel i skolan stärker självförtroendet hos barn.

Det finns också indikationer på att det påverkar barns logiska tänkande.

– Det finns internationell forskning som visar att schack kan ha stimulerande effekt på matematiken. Sedan finns det också en social funktion. Alla elever får vara med. Schack lär också eleverna att tänka och det är inte så himla dumt. Många går ut skolan med en dålig bild av sin egen förmåga. När man spelar schack märker man att man kan analysera.

Fakta

2,7 miljoner schackspelare i Sverige

2,7 miljoner svenskar kan spela schack, enligt Sveriges schackförbund.

Sannolikt spelar minst 50 000 svenskar schack någon gång varje år.

Ungefär 20 000 personer spelar schack organiserat fördelade på 310 klubbar i 25 distrikt.

Schackspelet uppstod förmodligen i Indien under namnet Chaturanga och verkar ha uppfunnits på 500-talet.

Namnet schack kommer från en gammal benämning på kung, Shah.Källa: Sveriges schackförbund