Arbetstunneln slingrar sig neråt i 800 meter innan den når bergrummet. Lervälling täcker marken och strålkastare kastar dramatiska skuggor över väggar och tak. Lukten av ammoniak hänger tät i den fuktiga luften.
– Det är spränggas. Den lämnar en stark lukt när det sprängts, vilket vi gjorde senast i går kväll, säger Richard Lindholm, byggledare med ansvar för berg.
Nästan varje dag lastas lastbilar med 2 000 till 3 000 ton bergmassor som körs ut ur bergrummet.
Längre ner än Skatteskrapan är hög
Förutom utrymme för plattformen ska service- och spårtunnlar på plats, samt växelrum och ett mellanplan. Norrut ska tunnlarna kopplas samman med Kungsträdgårdens station, söderut till det som ska bli station Hammarby kanal.
– Vi är ungefär 25 procent klara. Det är fortfarande mycket kvar, men det rullar på, säger Richard Lindholm.
Stöter man på något spännande här nere?
– Nej. Vi är så långt ner, så det finns inget förutom berg. Vi är de första människorna som varit här.
I jämförelse är utrymmet vi står i ungefär 14 meter längre ner än Skatteskrapan är hög.
Stolt och glad
Bergarbetena väntas pågå i några år till, innan det som gör tunnlarna till tunnelbana ska på plats – spår, hissar och konst.
Med nere i berget är trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
– Det här är den största satsningen på kollektivtrafiken på 40 år. Jag är otroligt stolt och glad. Här nere förstår man på riktigt vad det är vi bygger. Den som inte varit på plats under ett tunnelbanebygge har inte levt, säger han.
Inget världsrekord att vänta
Då station Sofia hamnar 100 meter ner i berget blir det en av de lägst belägna i världen. Förstaplatsen hålls av stationen Arsenalna i Kyiv, Ukraina, som ligger 105,5 meter under marken.
Varför inte bara gräva sex meter till?
– Därför att varje meter kostar pengar. Vi måste bygga med våra skattebetalare i omtanke. Vi har många andra turistattraktioner att visa upp, säger Kristoffer Tamsons.
Däremot blir det världens djupaste station som bara nås med hiss – närmare bestämt snabbhissar som kan åka fyra meter i sekunden.
– Annars hade vi behövt många och långa rulltrappor och det hade tagit minuter, inte sekunder, att ta sig upp eller ner.
Kommer det att finnas mobiltäckning här nere?
– Självklart, våra resenärer hade inte accepterat något annat.
https://www.mitti.se/nyheter/folj-med-halvvags-ner-till-t-banestation-sofia/reptjm!YMJjG2iKRdkFB1M0JpjRg/
Biljetthall ovanpå
Långt över våra huvuden, i Stigbergsparken, kommer nu sekantpålar på plats. De ska bilda en skyddande vägg runt det som ska bli hisschaktet. När pålarna är på plats ska jorden grävas bort ner till berget. I höst tar sprängningarna vid.
Ett litet hål borras sedan hela vägen ner till plattformsnivå. Väl nere byts borrhuvudet ut mot ett som är flera meter brett och som dras uppåt, en metod som kallas raiseborrning. Bergmassorna faller ner i hålet och tas ut via arbetstunneln.
– Det blir ett väldigt stort schakt, 20 gånger 20 meter. I det ska vi sedan bygga hus för hissar, trappor och ventilation. Och ett biljetthall ovanpå, säger projektchefen Andreas Burghauser.
Station Sofia väntas öppna 2030.
https://www.mitti.se/nyheter/efter-50-ar-erstagrillen-slar-igen-vid-arsskiftet/repulv!ZoeUQpF2@NvrYzcj@UDVg/
https://www.mitti.se/nyheter/sa-ska-stigbergsparken-palla-alla-pendlare/repuit!wCDXJefMcacB4ji9CmqFg/