Se upp för däckskojare i vår

Tillfälliga däckbytarstationer har blivit allt mer populära.

Nu varnar både Motormännen, Transport och branschorganisationen kunderna: Många verksamheter lever i gråzonen.

Om två veckor, den 15 april, blir dubbdäcken olagliga att använda om det inte är vinterväglag. Ett fenomen som har blivit vanligare de senaste åren är de tillfälliga däckbytarstationer som öppnar vår och höst. På parkeringsfickor, utanför köpcentra och andra ställen där det rör sig mycket bilar kan bilister få däcken bytta för en billig penning.

Men nu manar flera i branschen kunderna till försiktighet. Branschorganisationen DRF, Däckspecialisternas riksförbund, säger att många av de som jobbar tillfälligt på stationerna inte tycks veta vad de gör.

– Det är mycket som kan gå fel, muttrarna ska vara av rätt sort och sitta på rätt plats och dras åt på olika sätt för olika bilmodeller. Våra medlemmar har certifiering på detta, säger Peter Buhre på DRF.

– Vi vet att det fortfarande är lagligt att byta däcken själv, men vi tycker att man bör ha en utbildning om man ska jobba med det. En del bilar kan till exempel bara lyftas upp på specifika punkter. Känner de till skillnaderna på olika modeller? Vi har haft fall där försäkringsbolag vägrat ersätta skadorna som uppkommit när bilen lyfts fel, säger Peter Buhre.

Intresseorganisationen Motormännen har också invändningar. De har fått samtal från kunder som har känt sig lurade av kringresande däckbytare.

– De upplever att däcken blivit utdömda utan anledning och att de blivit pålurade nya däck med väldigt kort betänketid, säger Mikael Högskoog på Motormännen.

– De tillfälliga platserna gör dessutom att de inte har någonstans att vända sig i efterhand, om något går fel.

Ett annat problem är arbetsvillkoren. Enligt fackförbundet Transport är en övervägande del av arbetskraften utländsk och i stort sett inga anställda har kollektivavtal. Många i branschen har mycket dåliga arbetsvillkor och det säsongsbetonade arbetet gör det dessutom enklare att fiffla.

– De har ofta olika lösningar, som att de som jobbar på stationen ska ha F-skattsedel och betala in sina sociala avgifter själva, men det sker inte, säger Antti Vainio på Transport.

En av aktörerna, företaget Däckskiftarna, har två anställda som går att nå året om, samt en mängd franchisetagare som ställer upp stationer i säsongstider. De har inga kollektivavtal för sina anställda, men Johan Willix säger att det är på väg.

– Vår personal och de som jobbar hos våra franschisetagare har redan fullgoda villkor, men större företag som vill teckna avtal med oss brukar vilja att vi har kollektivavtal, så förmodligen blir det så under året, säger han.

Johan Willix tror att skepsisen beror på att branschen är ny.

– På kontinenten är det här jättevanligt och jag tror att det kommer att bli vanligare här också.

Det är dock stor skillnad mellan olika tillfälliga stationer.

– Om en kille stod med ett partytält på en parkering, utan företagsnamn eller nåt, skulle jag nog också dra mig för att svänga in, säger Johan Willix.