Segelsafari med örnkoll på sälar

Att få Briggen att segla kräver stor skicklighet från besättningen.
Att få Briggen att segla kräver stor skicklighet från besättningen.
2005 byggdes fartyget efter en äldre förlaga och ligger under vintern vid Kastellholmen.
2005 byggdes fartyget efter en äldre förlaga och ligger under vintern vid Kastellholmen.
Havsörnen, en av turens stora attraktioner, kan ha en vingbredd på 2,4 meter.
Havsörnen, en av turens stora attraktioner, kan ha en vingbredd på 2,4 meter.
En del av turen består av att själv få lära sig mer om fartyget såväl som segling.
En del av turen består av att själv få lära sig mer om fartyget såväl som segling.
Vad har Sveriges största rovfågel, gråsälar och segelbåten Tre Kronor af Stockholm gemensamt? Alla trivs de bäst i Värmdös skärgård. Häng med Mitt i på örn- och sälsafari!

– Ser ni något i vattnet som ser ut som en amerikansk fotboll så är det en gråsäl! säger Jan Olsén och pekar ut mot vattnet.

Såväl besättning som besökare plockar snabbt upp sina kikare.

Ulla och Dag Frisell från Åkersberga spanar efter gråsälar.

Under vintern ligger Briggen Tre Kronor af Stockholm placerad vid Kastellholmen och tillhör en självklar del av Stockholm. Men från maj till november får den tvåmastade segelbåten, byggd 2005, vara i sitt rätta element; skärgården och havet.

Sälarnas paradis

Örn- och sälsafarituren går från Stavsnäs vinterhamn ända ut till Själberget, där Värmdös och även Sveriges gräns slutar och Östersjön tar vid.

En gråsälskoloni kan bestå av nära 100 djur.

Efter några timmars färd, hissning av segel och fika, ser vi dem. Mitt i vattnet, på de våta klipporna, ligger ett 50-tal av seglatsens största attraktion och solbadar.

Carina Löfstedt vid rodret.

– Det är helt fantastiskt att få se gråsälarna ligga där och ha det bra i sitt paradis. Och när deras huvuden guppar upp och ner i vågorna så ser de nästan ut som människor som badar, säger Carin Löfstedt samtidigt som hon fotar med mobilen.

Vill uppmärksamma Östersjön

Turerna görs tillsammans med stiftelsen Hållbara hav och är ett bra sätt att upptäcka skärgården även på hösten. Men det också ett sätt att få upp ögonen för Östersjöns utmaningar.

– Vi försöker uppmärksamma tillståndet i Östersjön men på ett positivt sätt, säger Allan Palmer, skeppare.

Skepparen Allan Palmer spenderar en stor del av sin tid ombord på Briggen.

– Att vara ute i en av de mest fantastiska skärgårdarna som finns, få umgås med resten av besättningen och även prata med besökarna som kommer hit och dela deras stora upplevelser ombord gör det här till ett väldigt motiverande arbete, säger Allan Palmer.

Örnarna seglar längs vågorna

Jan Olsén slår på mikrofonen. Plötsligt står den där på klippan, den ståtliga havsörnen som vi alla har väntat på. Plötsligt spänner Sveriges största rovfågel ut sina vingar och svävar iväg ut över vågorna.

Mitt i åker på säl och havsörnsafari med båten Briggen Tre Kronor och dess besättning.

– Den har en vit stjärt, så kan man se att den är gammal, säger Jan Olsén.

Till vardags arbetar Bulleröbon på Länsstyrelsen med Värmdö skärgårds naturreservat. På sina lediga dagar guidar han nyfikna besökare ombord på Briggen.
Jan Olsén berättar att Värmdös skärgård mår bra, under omständigheterna.

– Det som sker i Torsbyfjärden är en riktig röra, säger han och syftar på att Värmdö kommun släpper ut bajsvatten rakt ut i havet.

Men trots att Östersjön med övergödning, kemikalier och gamla vrak inte mår bra, är sälbeståndet här hyfsat friskt.

– Visst har de blivit en aning magrare, sälarna, men de lever i stora kolonier och brukar vara pigga på att komma fram nära båten och hälsa, säger han.

”Fantastisk dag”

Norrtäljebon Maud Löfstedt är van vid att se sälar nära hemmet på Tjockö. Trots det tröttnar hon inte på dem.

– En sådan här dag är fantastisk, jag bara njuter, säger hon.

Letti Rapp uppskattar tystnaden ombord. ”Det är skönt att inte höra motorljud” säger hon.

En bit bort sitter Åkersbergabon Letti Rapp och solar sig. Hon är här för att njuta av naturen och tystnaden.

– Just det att vi inte använder motor utan bara segel gör ju att man bara hör naturens ljud. Det är verkligen ro för själen det här, säger hon.

Fakta

Ska hålla i minst 100 år

  • Tre Kronor af Stockholm är byggt enligt gammal skeppsbyggarteknik och ska hålla i minst 100 år. 
  • År 2005 stod briggen färdig och sjösattes efter att ha fått sitt namn av Kronprinsessan Victoria, fartygets gudmor.
  • Idag används Tre Kronor bland annat för undervisning och upplysning om Östersjön, privatseglingar och företagsevenemang.
  • Fartyget besöker varje år ett 20-tal hamnar i olika länder för att sprida information och engagera i kampen för haven, främst Östersjön.