Sena signaler skapar oro vid Breviks station

Breviksbon Gunnel Eklöf oroas över att någon ska ta skada.
Breviksbon Gunnel Eklöf oroas över att någon ska ta skada.
Det tar alldeles för lång tid innan varningssignalerna vid spårövergången vid Breviks station kommer igång. Det menar Gunnel Eklöf som oroas över att någon ska ta skada.

Breviksbon Gunnel Eklöf står vid passagen vid tågstationen i Brevik och tittar på tåget som precis anlänt till stationen.

– Nu börjar det köra, säger hon, och efter att tåget har passerat henne så noterar hon att varningssignalerna vid passagen börjar ljuda.

– Det är alldeles för sent. Tåget har redan börjat rulla och skulle man börja gå när signalen kommit igång skulle det kunna sluta väldigt illa.

Ljud- och ljussignalanläggningen i Brevik är ny sedan oktober i fjol och enligt Gunnel Eklöf har varningssignalen vid spårövergången gått igång allt för sent sedan dess.

– Vi är många som både har skrivit och ringt till SL för att få dem att ändra på det. Men ingen har fått något svar, säger hon.

Hon oroas över att någon ska missa att se tåget och endast förlita sig till varningssignalerna.

– Jag är mest orolig för att någon ska skada sig. Det rör sig många barn här och även en del synskadade som är väldigt beroende av att signalerna fungerar som de ska, säger hon.

Enligt Hanna Wilkinson på SL:s presstjänst har den sena signalen vid Brevik varit känd för dem sedan den nya anläggningen togs i drift.

– Problemet kommer att åtgärdas i höst, det är en större åtgärd som kräver en längre planering, säger hon.

Hon menar vidare att ljud- och ljussignalanläggningen inte är en signalsäkerhetsanläggning utan en extra åtgärd som SL valt att ha för att på vissa platser uppmana till skärpt uppmärksamhet.

– För att förstärka säkerheten fram till dess att anläggningen fungerar som den ska har Stockholms Spårvägar, som driver trafiken på Lidingöbanan, informerat spårvagnsförarna om problemet under förarutbildningen sedan trafikstarten i oktober 2015, säger hon.

Enligt henne har alla trafikanter väjningsplikt gentemot spårvagnen.

– Men om någon skulle vara på väg över spåret vid start, kan föraren signalera. Vid övergången har föraren god sikt och eftersom vagnen startar från stillastående är hastigheten mycket låg och bromssträckan kort.

Vilka andra åtgärder kommer att göras i höst?

– Vi kommer till exempel att korta ned bommarnas spärrtider, alltså tiden då bommarna ligger nere, vid bland annat Centralvägen. Det görs för att det varken ska vara för lång eller för kort spärrtid för bilar och gående, säger Hanna Wilkinson.