Telia: Service ska ta tre dagar, inte tre månader

Teliakabel
Inom tre dagar ska man få service säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.
När Gunnars och Mahtabs telefonledning revs ned i Stava fick de veta att det skulle ta upp till tre månader att få den lagad. Enligt företaget Eltel som arbetar för Telia är det enligt avtal. Men enligt Telia är det tre dagar som gäller i avtalet.

Företaget Eltel Networks har fel när de säger att de enligt avtalet med Telia har upp till tre månader på sig att laga ledningar. Åtminstone om man får tro Telia.

Det framgår när Mitt i ber Telia kommentera fallet med Gunnar och Mahtab i Stava i Österåker. I slutet av oktober revs parets telefonledning ner av en lastbil, men trots att veckor gått har ledningen inte reparerats.

Inom tre arbetsdagar ska felen vara åtgärdade

Inger Gunterberg, Telia

– I vårt avtal med Eltel så har vi 24 arbetstimmar. Inom tre arbetsdagar ska felen vara åtgärdade, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Så uppgiften från Eltel är fel?
– Det får stå för dem.

Hur straffas Eltel om de inte uppfyller avtalet?
– Jag kan inte kommentera avtalet, men det jag kan säga är att det uttryckligen står att fel ska vara avhjälpta inom 24 arbetstimmar.

Har kunder med kopparkabel rätt att förvänta sig samma hjälp som andra kunder?
– Ja absolut.

Enligt Inger Gunterberg beror förseningarna på stor arbetsbelastning på Eltel på grund av många avgrävda kablar i somras.

Hur gottgör ni drabbade kunder?
– Självklart kompenserar vi våra kunder. Vi tittar hur lång tid de varit utan sina tjänster, sedan krediterar vi dem vid nästa fakturatillfälle.

Får de något mer utöver att de inte behöver betala för tjänster de inte fått – exempelvis för att de får vänta så länge?
– Varje kund är unik och utifrån kundens unika situation tittar vi hur det ser ut. Det är en dialog kunden får ha med kundtjänst.