ANNONS

Hennes dotter är 6 år – och utbränd

Anna Carlsson, vars dotter är hemmasittare Skogås
Anna Carlssons dotter är sex år, gillar glitter och fotboll - men klarar inte av skolan.
Från en trygg förskola till att bli hemmasittare.
Sigrid, 6 år, är utbränd. Hon har flera neuropsykiatriska diagnoser och ville hellre dö än att gå tillbaka till Edboskolan i Skogås.
– Vi får höra att vi har valt att hålla vår dotter hemma. Men vi har inte haft något val. Det har varit på liv eller död, säger mamma Anna Carlsson.
ANNONS

Sigrid spelar tv-spel. Hon berättar att hon gillar att gå till doktorn, men inte till skolan. Där har hon inte varit sedan i november, förutom ett par besök.

– Hon har precis börjat bli glad igen. Så som hon pratar med er nu hade hon inte orkat prata för några månader sedan, säger Anna Carlsson.

November, 2017:

Sigrid kommer hem från förskoleklassen, efter en tuff höst. Hon målar sig själv blå i ansiktet och försöker skada sig själv.

– Hon bröt ihop och sa att ”pappa, det gör inget om jag dör. Min verklighet är så svår och jag slipper skolan”.

Hon firade jul själv i ett rum

Anna Carlsson

Efter det har Sigrid varit hemma från skolan. Första månaden sov hon mycket och gick inte ut alls.

– Hon firade jul själv i ett rum. Bara vi föräldrar fick komma in. Hon har haft ångest och sömnproblem, gråtit mycket. Läkarna sa att hon blev utbränd. Skolan tog så mycket energi. Hon bröt ihop efter skoldagarna och återhämtade sig på helgerna.

Anna Carlsson har startat ett fotbollslag för barn med diagnoser – men en skola kan hon inte starta.


Sigrid har ADHD och högfungerande autism. Hon berättar ofta hur hon mår. Att vara ”blå i hjärtat” betyder att hon är ledsen.

ANNONS

– Om rasterna i skolan kan hon säga att ”alla tror att jag leker. Men egentligen är jag blå i hjärtat och letar bara efter Adrian”, hennes storebror, säger Anna Carlsson.

April 2018:

Vårsolen lyser, men Sigrid är fortfarande hemma. Föräldrarna har köpt hem skolböcker och Sigrid spelar fotboll eller leker med någon kompis ibland.

Familjen har ansökt om att låta Sigrid gå i en resursklass på en annan skola, men fått avslag. Edboskolan anser att Sigrid kan gå i en vanlig klass, med anpassningar.

Att gå tillbaka till Edboskolan är inget alternativ.

Anna Carlsson

Föräldrarna tycker att anpassningarna, som att pausa i ett eget rum, kom för sent.

– Att gå tillbaka till Edboskolan är inget alternativ. Det är för ångestfyllt för henne. Ska hon behöva bli så utåtagerande, som hon var på förskolan innan hon fick bra hjälp där, för att hon ska få hjälp, frågar sig Anna Carlsson.

”Sorgligt” – anser skolan

I avslaget skriver kommunen att föräldrarna valt att ha sitt barn hemma.

Kommunen, och Edboskolan, vill inte kommentera ett enskilt fall.

– Det är sorgligt när det går så långt att barn är hemma från skolan. Men jag är övertygad om att det går att hitta en väg tillbaka, säger skolans rektor Anna Stjelke.

Anna Stjelke, rektor på Edboskolan.

Anna Stjelke, rektor på Edboskolan.


Föredrar vanliga klasser

Kommunen tycker ofta att anpassad undervisning i en vanlig klass är bättre än särskilda resursklasser.

– Risken är att barnen blir fast i en liten grupp annars, och att det skapar ett väldigt utanförskap, säger Mari Eriksson, Edboskolans biträdande rektor.

Vi har inga blanka blad här

Anna Stjelke, rektor

Familjen anser att deras dotter fick hjälp för sent. Skolan ska ha sagt att de velat börja med ett ”blankt blad” från start för att sedan sätta in hjälp vid behov.

– Vi har inga blanka blad här. Ju mer vi vet, från en tidigare skola, desto bättre. Vi gör alltid en tidig kartläggning och har en handlingsplan. Sedan kanske vi inte alltid har samma åtgärder som där barnet gick tidigare, säger Anna Stjelke.

Startade fotbollslag

Sigrids föräldrar vill bara att dottern ska gå i skolan.

– Jag har startat ett fotbollslag för barn med funktionsnedsättningar, som vann kommunens idrottspris i vintras. Men jag kan inte starta en egen skola, säger Anna Carlsson.

Fakta

Fakta:

Om Sigrid:

Sigrid, som heter något annat, har ADHD och högfungerande autism. Hon har samma intellekt som sina kompisar, men behöver fasta rutiner, tydliga instruktioner, lugn och ro samt trygga vuxna för att fungera.

Om Edboskolan:

Edboskolan jobbar, precis som Huddinges andra skolor, förebyggande för att barn inte ska få för hög frånvaro. Skolan har en handlings- och åtgärdsplan. De hjälper även barn med särskilda behov, som till exempel behöver anpassad undervisning, vara i mindre klassrum eller få hjälp på raster.