Ministern till spelbolagen: Sköt er!

Ardalan Shekarabi, civilminister om spelbolagens reklam
Ardalan Shekarabi (S) är ansvarig minister.
Spelreklamen i Sverige har fått svidande kritik.
Nu kräver civilminister Ardalan Shekarabi (S) förändring, annars kommer regeringen ta till tvingande åtgärder.
– Den situation vi har med spelreklamen idag är inte acceptabel, säger han.

 


Vid årsskiftet infördes den nya spellagen. Syftet med nya lagen var att få mer kontroll över spelmarknaden.

Men sedan dess har hård kritik riktats mot hur spelbolagen gör reklam i Sverige och flera spelbolag har anmälts för att inte leva upp till kravet på måttfull reklam.

I Stockholm har resenärer rasat mot den nya spelreklamen i SL:s kollektivtrafik, något Mitt i tidigare rapporterat om.

Och liberala landstingspolitikern Sara Svanström har anmält Ninja Casino-reklamen, som satt uppe i Stockholms kollektivtrafik, till Reklamombudsmannen, rapporterar Stockholm Direkt.

Kallade till sig spelbolagen

Efter kritiken har civilminister Ardalan Shekarabi kallat till sig spelbolagen och under torsdagen hölls ett möte.

– Jag kallar nu till mig spelbranschen för att säga: Sköt er! Spelmarknaden ska fungera på ett tryggt och bra sätt. Svenska folket är trötta på den ohämmade aggressiva marknadsföringen, har Ardalan Shekarabi tidigare sagt till SVT Nyheter.

Shekarabis (S) varning: hårdare regler

I samband med mötet meddelar Ardalan Shekarabi att branschen har sex veckor på sig att visa på förbättring, annars kommer regeringen införa hårdare regler för spelreklamen.

– Kommer inte branschen fram till en överenskommelse eller eget initiativ senast 31 mars som leder till en märkbar förändring kommer regeringen att sätta igång arbetet med att ta fram nya regler som begränsar marknadsföringen, säger han.

”Måste bli märkbar förändring”

Enligt en ny Sifoundersökning, beställd av organisationen Skiftet, en partipolitiskt oberoende organisation som driver opinion mot spelreklam, är 70 procent av svenskarna positiva till ett förbud mot spelreklam, rapporterar SVT Nyheter.

Men nu ligger bollen hos branschen, menar Ardalan Shekarabi.

– Jag har sagt att jag föredrar att branschen själv nu visar mognad och vilja till hållbarhet, säger han och fortsätter:

– Gör inte branschen det kommer regeringen inte svika svenska konsumenter, då har vi skyldighet gentemot våra konsumenter. Den situation vi har med spelreklam idag är inte acceptabel, den är inte hållbar. Den måste förändras och det måste bli märkbar förändring.

Fakta

Nya spellagen i korthet

  • Från 1 januari 2019 måste alla som bedriver verksamhet på svenska spelmarknaden ha licens.
  • En spelmyndighet fattar beslut om vilka som ges licens. Licensen varar i högst fem år.
  • En licenshavare ska skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa spelare att minska sitt spelande om det finns skäl.
  • Licenshavaren ska följa registrerade spelares spelbeteende för att kunna motverka problem med överdrivet spelande.
  • Möjlighet ska finnas för spelare att stänga av sig från spel.
  • Åldersgräns på spel är 18 år och 20 år för tillträde till ett kasino.
  • Det är inte tillåtet för en licenshavare att erbjuda eller lämna kredit för insatser i spelet.
  • Krav på måttfullhet gäller vid marknadsföring av spel.
  • Marknadsföring får inte riktas direkt till en spelare som valt att stänga av sig från spel eller som blivit avstängd av en licenshavare.
Källa: regeringen.se