Deras t-shirtar ska lyfta frågan om psykisk ohälsa

UF-företag på Blackebergs gymnasium gör t-hirts för att väcka uppmärksamhet om frågan om psykisk ohälsa.
Frida Ros, Alexander Hammerman och Petra Friedmann trycker upp egendesignade t-shirts.
Avicii, Amy Winehouse och Ted Gärdestad. Alla var de storsäljande artister. Alla led de av psykisk ohälsa. Nu hedras de på t-shirts gjorda av elever på Blackebergs gymnasium.

På ett bord inne i ett klassrum ligger kartonger och t-shirts utspridda. På framsidan av kläderna syns kända, men ansiktslösa artister.

– Vi erbjuder tröjor med egenmålade tryck av artister som lämnat oss alldeles för tidigt och under sin livstid lidit av någon form av psykisk ohälsa, säger Frida Ros.

UF-företag på Blackebergs gymnasium gör t-hirts för att väcka uppmärksamhet om frågan om psykisk ohälsa.

På bilden syns Michael Jackson. ”Han kändes aldrig riktig nöjd med sitt utseende och mådde kanske dåligt av det” säger Frida Ros. Foto: Anna Z Ek.

Tillsammans med klasskompisarna Alexander Hammerman, Petra Friedmann och William Apelqvist driver hon UF-företaget ”More Than a Name”.

– Med namnet vill vi visa att kändisarna var mer än bara sina namn. Man är mer än vad som syns på utsidan, säger Alexander Hammerman.

UF-företag på Blackebergs gymnasium gör t-hirts för att väcka uppmärksamhet om frågan om psykisk ohälsa.

Alexander Hammerman, Petra friedmann och Frida Ros vill genom sitt UF-företag hylla kändisar med psykisk ohälsa som gått bort för tidigt. Foto: Anna Z Ek.

Det var efter artisten Aviciis död förra året som tanken på att prata mer om ångest och depression kom. Det fick inte ha hänt förgäves.

– Man ser ofta när folk mår dåligt, till exempel i klassen, men man gör ingenting åt det. Och för den som mår dåligt är det kanske svårt att öppna sig och prata om det. Det vill vi ändra på, säger Alexander Hammerman.

UF-företag på Blackebergs gymnasium gör t-hirts för att väcka uppmärksamhet om frågan om psykisk ohälsa.

Frida Ros har skissat trycken. Foto: Anna Z Ek.

Frida Ros satte igång och skissade och sedan en tid tillbaka finns resultatet upptryckt som t-shirts, som säljs för 179 kronor styck.

– Vissa köper tröjorna för att de är snygga, andra för budskapet. Vi vill hylla artisterna och få fler att våga prata om hur de mår, säger Frida Ros.