Sigvald vill bygga en hoppbacke i Kymlinge Sigvald vill bygga en hoppbacke i Kymlinge Han vill bygga hoppbacke på öde tunnelbanestation

Sigvald Dalaholm är en av dem som framfört idéer om hur området vid den oanvända t-banestationen kan användas.  Sigvald Dalaholm är en av dem som framfört idéer om hur området vid den oanvända t-banestationen kan användas.  Sigvald Dalaholm är en av dem som framfört idéer om hur den oanvända t-banestationen kan användas.
Sigvald Dalaholm är en av dem som framfört idéer om hur området vid den oanvända t-banestationen kan användas. Sigvald Dalaholm är en av dem som framfört idéer om hur området vid den oanvända t-banestationen kan användas. Sigvald Dalaholm är en av dem som framfört idéer om hur den oanvända t-banestationen kan användas.
En 120 meter lång hoppbacke. Det vill Sigvald Dalaholm att man bygger vid den övergivna tunnelbanestationen i Kymlinge. Och fler idéer finns om vad man kan göra med den ödsliga stationen.

En 120 meter lång hoppbacke. Det vill Sigvald Dalaholm att man bygger vid den övergivna tunnelbanestationen i Kymlinge. Och fler idéer finns om vad man kan göra med den ödsliga stationen.

En 120 meter lång hoppbacke. Det vill Sigvald Dalaholm att man bygger vid den övergivna tunnelbanestationen i Kymlinge. Och fler idéer finns om vad man kan göra med den ödsliga stationen.

Mellan Kista och Hallonbergen på tunnelbanans blå linje finns stationen där tågen aldrig stannar; Kymlinge station.

Där, i skogsområdet nära Igelbäcken tycker Kistabon Sigvald Dalaholm att man borde anlägga en plastbelagd skidhoppbacke för verksamhet året runt.

– Varför inte, det är lika bra att använda platsen, säger han.

Han har skrivit flera insändare till bland annat Lokaltidningen Mitt i om sina idéer och tänker även kontakta berörda stadsdelspolitiker.

Han menar att området lämpar sig för en kompakt anläggning, med två mindre hoppbackar och en längre på 120 meter. Då skulle man enligt honom inte bara kunna tjäna pengar utan också göra en samhällsinsats.

– De ungdomar som får en kick av att slåss på gatan kan i stället få en kick av att hålla på med backhoppning.

Tunnelbanestationen har aldrig använts och har heller inte biljetthallar, rulltrappor eller annan utrustning. När norra Järvabanan byggdes i slutet av 1970-talet var tanken att man skulle bygga en stadsdel söder om Kista. Stadsdelen skulle huvudsakligen vara avsedd för statliga verk och myndigheter.

Senare beslutades dock att vissa centrala statliga myndigheter skulle utlokaliseras till andra orter i Sverige. Projekteringen av stationen var dock redan påbörjad och den byggdes i råkonstruktion.

På olika forum kan man läsa att området nu används som festplats för ungdomar och inom urban exploration-kulturen har stationen blivit ett resmål.

Kymlinge har även kallats för spökstationen. Enligt vandringssägner ska ett silverfärgat tåg kallat Silverpilen med enbart döda passagerare passera där.

Det är inte bara Sigvald Dalaholm som har idéer om hur man kan använda stationen, andra har föreslagit att man bygger ett sport- och kulturcentrum och Socialdemokraterna föreslog inför riksdagsvalet 2010 att tunnelbanan skulle byggas ut och att Kymlinge skulle öppnas.

Stationen ligger i Sundbybergs kommun och där har man i dag inga byggplaner kring stationen.

– Det finns inte några planer på att bygga vare sig hoppbackar eller bostadsområden, säger Karolina Moe, pressansvarig vid Sundbybergs kommun.

Inte heller SL har planer på att nyttja ödestationen.

– Skulle det byggas bostäder där i framtiden kan man komma att öppna stationen men det finns inte några indikationer på det, säger SL:s pressansvarige Jesper Pettersson.

Mellan Kista och Hallonbergen på tunnelbanans blå linje finns stationen där tågen aldrig stannar; Kymlinge station.

Där, i skogsområdet nära Igelbäcken tycker Kistabon Sigvald Dalaholm att man borde anlägga en plastbelagd skidhoppbacke för verksamhet året runt.

– Varför inte, det är lika bra att använda platsen, säger han.

Han har skrivit flera insändare till bland annat Lokaltidningen Mitt i om sina idéer och tänker även kontakta berörda stadsdelspolitiker.

Han menar att området lämpar sig för en kompakt anläggning, med två mindre hoppbackar och en längre på 120 meter. Då skulle man enligt honom inte bara kunna tjäna pengar utan också göra en samhällsinsats.

– De ungdomar som får en kick av att slåss på gatan kan i stället få en kick av att hålla på med backhoppning.

Tunnelbanestationen har aldrig använts och har heller inte biljetthallar, rulltrappor eller annan utrustning. När norra Järvabanan byggdes i slutet av 1970-talet var tanken att man skulle bygga en stadsdel söder om Kista. Stadsdelen skulle huvudsakligen vara avsedd för statliga verk och myndigheter.

Senare beslutades dock att vissa centrala statliga myndigheter skulle utlokaliseras till andra orter i Sverige. Projekteringen av stationen var dock redan påbörjad och den byggdes i råkonstruktion.

På olika forum kan man läsa att området nu används som festplats för ungdomar och inom urban exploration-kulturen har stationen blivit ett resmål.

Kymlinge har även kallats för spökstationen. Enligt vandringssägner ska ett silverfärgat tåg kallat Silverpilen med enbart döda passagerare passera där.

Det är inte bara Sigvald Dalaholm som har idéer om hur man kan använda stationen, andra har föreslagit att man bygger ett sport- och kulturcentrum och Socialdemokraterna föreslog inför riksdagsvalet 2010 att tunnelbanan skulle byggas ut och att Kymlinge skulle öppnas.

Stationen ligger i Sundbybergs kommun och där har man i dag inga byggplaner kring stationen.

– Det finns inte några planer på att bygga vare sig hoppbackar eller bostadsområden, säger Karolina Moe, pressansvarig vid Sundbybergs kommun.

Inte heller SL har planer på att nyttja ödestationen.

– Skulle det byggas bostäder där i framtiden kan man komma att öppna stationen men det finns inte några indikationer på det, säger SL:s pressansvarige Jesper Pettersson.

Mellan Kista och Hallonbergen på tunnelbanans blå linje finns stationen där tågen aldrig stannar; Kymlinge station.

Där, i skogsområdet nära Igelbäcken tycker Kistabon Sigvald Dalaholm att man borde anlägga en plastbelagd skidhoppbacke för verksamhet året runt.

– Varför inte, det är lika bra att använda stationen, säger han.

Han har skrivit flera insändare till bland annat Lokaltidningen Mitt i om sina idéer och tänker även kontakta berörda stadsdelspolitiker.

Han menar att området lämpar sig för en kompakt anläggning, med två mindre hoppbackar och en längre på 120 meter. Då skulle man enligt honom inte bara kunna tjäna pengar utan också göra en samhällsinsats.

– De ungdomar som får en kick av att slåss på gatan kan i stället få en kick av att hålla på med backhoppning.

Tunnelbanestationen har aldrig använts och har heller inte biljetthallar, rulltrappor eller annan utrustning. När norra Järvabanan byggdes i slutet av 1970-talet var tanken att man skulle bygga en stadsdel söder om Kista. Stadsdelen skulle huvudsakligen vara avsedd för statliga verk och myndigheter.

Senare beslutades dock att vissa centrala statliga myndigheter skulle utlokaliseras till andra orter i Sverige. Projekteringen av stationen var dock redan påbörjad och den byggdes i råkonstruktion.

På olika forum kan man läsa att området nu används som festplats för ungdomar och inom urban exploration-kulturen har stationen blivit ett resmål.

Kymlinge har även kallats för spökstationen. Enligt vandringssägner ska ett silverfärgat tåg kallat Silverpilen med enbart döda passagerare passera där.

Det är inte bara Sigvald Dalaholm som har idéer om hur man kan använda stationen, andra har föreslagit att man bygger ett sport- och kulturcentrum och Socialdemokraterna föreslog inför riksdagsvalet 2010 att tunnelbanan skulle byggas ut och att Kymlinge skulle öppnas.

Stationen ligger i Sundbybergs kommun och där har man i dag inga byggplaner kring stationen.

– Det finns inte några planer på att bygga vare sig hoppbackar eller bostadsområden, säger Karolina Moe, pressansvarig vid Sundbybergs kommun.

Inte heller SL har planer på att nyttja ödestationen.

– Skulle det byggas bostäder där i framtiden kan man komma att öppna stationen men det finns inte några indikationer på det, säger SL:s pressansvarige Jesper Pettersson.