Singelolyckor vanligast bland cyklister i Tyresö

Cykelolyckor i Tyresö är oftast singelolyckor. Lotta Wessman Milestad.
"Gruset är som is – nästan värre", säger Lotta Wessman.
Åtta av tio cykelolyckor i Tyresö är singelolyckor. Det är också de olyckorna som ger de mest allvarliga skadorna.
Mitt i har tittat närmare på tio års olycksstatistik.

Lotta Wessman Milestad har som vanligt morgoncyklat från hemmet i Öringe till jobbet i Tyresö centrum.

– Lite förvånad blir jag av att höra att så många är singelolyckor. Jag tänkte att fler blev påkörda, säger hon medan hon parkerar cykeln.

Hon har själv blivit påkörd av en bil när hon cyklade. Det var för sex år sedan vid golfbanerondellen.

Cykelolyckor i Tyresö är oftast singelolyckor. Lotta Wessman Milestad.

240 olyckor på tio år

Men oftast är ingen bil inblandad i cykelolyckorna i Tyresö. Oftast är cyklisten ensam, visar tio års statistik från Strada som bygger på uppgifter från polis och akutsjukvården. 78 procent av de 241 olyckorna var singelolyckor.

Det är också de olyckorna som har gett mest allvarliga skadorna.

Det stämmer överens med hur det ser ut nationellt

Anna Niska, forskningsledare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), är inte förvånad över siffrorna.

– Det stämmer överens med hur det ser ut nationellt, säger hon.

Vad orsakar singelolyckorna?

– Ofta är det en händelsekedja som ligger bakom. Vår uppgift är att ta fram vad som är kopplat till vägmiljön och där handlar det mycket om drift och underhåll. Gör man åtgärder där utifrån cyklisternas behov är det inte bara bra för olycksbilden utan det blir också mer attraktivt att cykla.

Sopa undan så snabbt det bara går

Olyckorna kan orsakas av till exempel kantstenar eller ett betonghinder som är tänkt att göra så bilar inte kan köra på cykelbanor, men i stället blir en fara. En felplacerad stolpe eller en otydlig skyltning vid ett vägarbete är andra exempel.

En av de vanligaste orsakerna är halkan, uppger hon.

– Halka på is och snö men också till följd av att sanden ligger kvar på våren. Därför är det viktigt att sopa undan så snabbt det bara går.

Mörkertalet stort

Betydligt fler skadas än vad statistiken visar.

– Mörkertalet är väldigt stort, särskilt när det gäller singelolyckorna. I de allra flesta fall borstar man av sig och går hem. När vi ser det som ett stort problem är det därför egentligen ännu större, säger Anna.

Ali Baba.

Ali Baba, som bor i Bollmora, pumpar ett av sina barns cykelhjul i Tyresö centrum.

– Jag cyklar nästan varje dag, oftast minst fem kilometer, säger han.

Han har aldrig varit med om en olycka.

Är du nöjd med cykelvägarna?

– Ja, det är jag. Jag tycker de är bra för mig och mina barn.

Lotta Wessman Milestad tycker att fler cykelbanor borde vara separerade från gångbanorna.

– Och när de inte är det vore det bra med en tydlig markering mellan dem, det saknas på många ställen i dag, säger hon.

Fakta

240 olyckor på tio år

År, cykelolyckor, varav singelolyckor

2018: 31, 22

2017: 37, 28

2016: 25, 17

2015: 33, 24

2014: 23, 21

2013: 27, 23

2012: 18, 16

2011: 21, 15

2010: 12, 11

2009: 14, 11

Totalt: 241 olyckor, varav 188 singelolyckor

Under de tio åren:

Cykel/moped – motorfordon: 29 stycken

Fotgängare – cyklist: 7 olyckor

Cykel – cykel: 14 stycken

Cykel – moped: 2 stycken

Övriga: 1

Tolv allvarliga olyckor har rapporteras, varav elva singelolyckor.

Statistiken kommer från databasen Strada och bygger på uppgifter från polisen och akutsjukhusen. Vissa sjukhus rapporterade in redan 2009, andra har börjat göra det under de tio åren.

Källa: Strada