ANNONS

Fyra dag kvar: Sista löprundan inför Lidingöloppet

I dag är det dags för sista löprundan inför Ldingöloppet - om du springer på lördag. 
Sedan får kroppen vila - enligt Malin Ewerlöfs tips.
I dag är det dags för sista löprundan inför Ldingöloppet - om du springer på lördag. Sedan får kroppen vila - enligt Malin Ewerlöfs tips.
Ska du springa Lidingöloppet?
I dag är sista gången du ska träna innan helgens prestation.
Här listar vi löparfenomenet Malin Ewerlöfs tips de sista dagarna innan loppet.
ANNONS

1. Boosta kroppen med sista löprundan

Ska du springa på lördag kör du sista löprundan inför loppet i dag, tisdag. Kör ett kort pass på cirka 20 minuter plus uppvärmning och nedvarvning. Fokus på fartövningar. Spring fortare än du brukar för att känna vad du kan.

Sedan får du vila ända tills startskottet går på lördag.

2. Sov och peppa upp

Släpp kroppen ett par dagar och koncentrera dig på knoppen. Se till att sova ordentligt – det är grunden för en bra prestation. Ladda också mentalt. Vila så mycket att du är riktigt sugen på att ta ut dig på lördag.

3. Fyll på med pasta och potatis

Unna dig rejäla pasta portioner eller lägg en eller två extra läckra potatisar på tallriken – även om du inte äter så mycket sådant annars.

Inför en fysik prestation är det bra att fylla på med kolhydrater innan. Kolhydrater innehåller snabb energi, bra bränsle för en kropp i lopp.

Texten är baserad på ett pressmeddelande från TLC Lidingöloppet.
Löparen Malin Ewerlöf har vunnit  Lidingöloppet tre gånger. I år gör hon sin fjortonde start i huvudloppet.