Sista veckan med ersättningsbuss

På söndag slutar ersättningsbussarna gå mellan Österåker och Galoppfältet.
På söndag slutar ersättningsbussarna gå mellan Österåker och Galoppfältet.
Trött på ersättningsbussarna? Snart är det över. På söndag börjar Roslagsbanan rulla hela vägen till Åkersberga och Österskär. Mitt i har nosat rätt på några små nyheter att hålla koll på.

– Allt har gått bra trots motgångarna. På onsdag (5/12) ska vi provköra med tåg, säger Tomas Lindecrantz, projektledare på Trafikförvaltningen/SL.

– Nu är vi i slutfasen av besiktningen så att vi vet att banan är säker att ta i drift.

Ersättningsbuss Roslagsbanan

Hej då ersättningsbussarna!

På söndag 9 december är det trafikstart igen på sträckan Viggbyholm – Österskär, efter mer än fem månaders avstängning. Under tiden har bland annat Åkersberga station byggts om för att klara ökad trafik i framtiden. Det mesta av den nya perrongen är på plats, men ännu återstår en hel del innan hela arbetet med Roslagsbanan i Åkersberga är klart.

– Nu blir det färdigt så långt som det är tänkt, men det kommer fortfarande att vara en byggarbetsplats, säger Tomas Lindecrantz.

När tågtrafiken börjar rulla igen på söndag är det på ett spår mellan Åkers Runö och Åkersberga. Den som åker mot stan kommer då på vänster sida se den stora bro som SL byggt i Runö industriområde och som tågen ska gå på i framtiden.

Planen är att öppna spårtrafiken på den nya bron runt påsk nästa år och då börja bygga nästa ramp så att banan får dubbelspår. Ramperna kommer att göra det möjligt för biltrafik att passera säkert under spåret, under en tågbro i höjd med McDonalds.

Åkersberga station

Spår och perrong på plats vid Åkersberga.

I december 2019 ska allt vara klart, inklusive den nya gångbro som nu byggs i södra änden av Åkersberga station.

Den som åker med tåget från och med söndag kommer också märka att cirka en kilometer av spåret flyttats närmare E18, till nybyggda Arninge station. Dessutom har en ny planfri korsning byggts vid Rydbokrossen.