SJ skickade ut låtsasfakturor

Brommabon fick tåg­biljetter, fakturor och biljetter till ABBA-­muséet hemskickade. Men hon hade aldrig beställt dem.

SJ använde henne som en testpilot.

I maj fick Brommakvinnan ett brev med ett antal biljetter till ABBA-muséet och en tågbiljett mellan Stockholm och Upp­sala samt en faktura på 700 kronor. På kuvertet med biljetterna stod ”Weakly” följt av kvinnans ­efternamn.

Hennes man ringde SJ:s kundtjänst och meddelade att de inte hade beställt några biljetter, skickade tillbaka biljetterna och bestred fakturan. Kundtjänst säger att det verkar som att SJ använder namnet som någon form av testperson och att det aldrig varit meningen att biljetterna skulle ha skickats hem.

Två veckor senare fick hon information hemskickat om att SJ gjort en kreditupplysning på henne eftersom hon gjort en beställning mot faktura.

Ytterligare ett par veckor senare fick hon återigen ett brev med samma namn på kuvertet. Den här gången med nio biljetter till ABBA-muséet och en tågbiljett mellan Linköping och Stockholm. Plus en faktura på 1 902 kronor.

Kvinnan fick bekräftat från SJ att deras konsultföretag använder henne som testperson för nya tjänster åt SJ. Det var aldrig meningen att biljetterna och fakturan skulle ha skickats ut.

Kvinnan har vänt sig till Datainspektionen för att ta reda på om det är lagligt av SJ att använda hennes personuppgifter och göra en kreditupplysning utan hennes godkännande.

Data­inspektionen har nu inlett en granskning och ställt ett antal frågor till SJ.