Snön får självkörande bussarna att tvärnita

Snövallar ställer till det för de självkörande bussarna i Barkarbystaden.
Snövallar kan ställa till det för Barkarbys självkörande bussar. Arkivbild.
De självkörande bussarna, som på försök trafikerar Barkarbystaden, tvingas sakta ner och tvärnita om snön plogats upp till vallar för nära vägkanten. Detta på grund av att bussarnas rutter spelades in under sommaren.

Sedan oktober förra året trafikeras linje 549 i Barkarbystaden på försök av självkörande bussar. För att bussarna inte ska orsaka trafikolyckor är de utrustade med sensorer som registrerar när främmande föremål, till exempel en fotgängare som går över gatan, befinner sig för nära bussen. Då saktar fordonet ner eller, om föremålet är riktigt nära, tvärnitar.

Rutten anpassad efter sommarväder

För att bussarna ska hitta rätt har man ”spelat in” och sparat rutten. Men inspelningen gjordes sommartid, vilket gör att eventuella hinder som uppstår naturligt vintertid, som egentligen är ofarliga för bussen, kan skapa problem.

– Om det är plogat så att en vall bildats precis vid vägkanten kan bussen registrera den som ett främmande föremål. Då varken kan eller får fordonet fatta beslut om ifall det är något ofarligt och att det bara är att köra på, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina.

Under måndagen drog vindar från fältet intill in och blåste upp snö som bildade vallar vid vägkanten. Vallarna skulle fått bussarna att tro att de konstant hade främmande föremål intill sig. Därför skickades bussarna inte ut på en dryg timme, tills snöröjningen kommit ikapp, med flera inställda avgångar som följd.

Snövall stoppade alla avgångar

All trafik på linjen stannade av under en dryg timme, med flera inställda avgångar som följd. Men i övrigt har trafiken ändå rullat på bra under vintern, enligt David Erixon.

– Tittar man på statistiken har fordonen fungerat väldigt bra. Sedan vi startade trafiken i oktober har vi haft totalt tio timmar inställd trafik, varav sex timmar var under stormen, säger han.

Nobinas egen statistik visar att de självkörande bussarna genomförde över 99 procent av alla avgångar under oktober och november förra året. Bara 15 av drygt 3 000 avgångar ställdes in under perioden. Någon sammanställd statistik över hur punktligheten under dessa avgångar sett ut finns dock ännu inte.

På kommunen delar man Nobinas bild av att det överlag fungerat bra under vintern. Men Staffan Dahlström, arbetsledare på Järfälla kommun, höjer ändå ett varningens finger för att det kan komma att ändras.

– Det krävs väldigt lite för att de här bussarna ska få problem. Det kan räcka med ogräs på kantstenen som växt sig högt och står och vajar. Skulle vi få ett mer rejält snöoväder, med stora vallar, så kan det bli att vi måste börja tänka om och frakta bort snön, säger han.

Snöröjarna prioriterar självkörande bussarna

Men kommunen har redan nu ändrat rutiner med anledning av bussarnas känslighet.

– Vi har anpassat snöröjningen efter bussarna. Det är mycket högre prioritet på den rutten de kör, säger Staffan Dahlström.

Blir inte det på bekostnad av andra sträckor?

– Jo, det blir det. Vi måste göra så eftersom bussarna är lite extra känsliga för snö.