Sjöfartsverket kan sätta stopp för färjan

Denna vecka beräknas linfärjan, som är 30 meter lång och väger 102 ton, anlända till Stockholm från västkusten. Här vid ett stopp i Kalmar.
Denna vecka beräknas linfärjan, som är 30 meter lång och väger 102 ton, anlända till Stockholm från västkusten. Här vid ett stopp i Kalmar.
Den kritiserade och omdebatterade linfärjan ska, om vädret tillåter, anlända till Stockholm under torsdagen, för att sedan fortsätta till Vaxholm.

Tanken är att färjan ska tas i bruk i maj – men Sjöfartsverket kan fortfarande sätta stopp för planerna.

Kommunen och Statens fastighetsverk har investerat flera miljoner kronor i nya färjelägen. Färjerederiet har betalat för att linfärjan ska byggas om.

Förra tisdagen började linfärjan bogseras upp på en pråm från västkusten. Färjan, som kan följas här, beräknas anlända till Stockholm under torsdagen. Där kan det behövas isbrytare för att nå fram till Frihamnen, där linfärjan troligtvis ska lastas av innan den körs vidare till Vaxholm och Tenö varv.

Väl framme i Vaxholm ska fartyget provköras och Vaxholm stad räknar med att färjan tas i bruk i maj i år.

Men det är inte helt klart att projektet blir av än. Först måste Sjöfartsverket godkänna att linfärjan kan passera sundet på ett säkert sätt – om inte så kan myndigheten sätta stopp för linfärjan.

Frågan som de ska ta ställning till, i samband med provkörningarna, är hur mycket övrig båttrafik påverkas när farleden stängs av för att färjan ska ta sig till och från Kastellet. Andra båtar måste nämligen vänta med att passera för att inte krocka med vajern i vattnet.

– Det kan bli trångt i vattnet när andra båtar väntar, säger Johan Axiö vid Sjöfartsverket.

Nu ska Sjöfartsverket besluta om den övriga trafiken påverkas så mycket så att en formell avstängning av farleden blir nödvändig. Lyckas Färjerederiet informera förbipasserande båtar tillräckligt, om att linfärjan passerar, så behöver inte Sjöfartsverket besluta om de ska stänga av farleden.

– Det kan handla om information, skyltning och fastställda operativa rutiner. Om Färjerederiet gör sitt jobb behöver vi inte hantera frågan om en avstängning, säger Johan Axiö.

Men om Sjöfartsverket anser att en avstängning behövs – då kan de stoppa linfärjan. Då får myndigheten ta ställning till om det periodvis hårt trafikerande sundet klarar av att linfärjan passerar, med alla båtar som får stå och vänta när den ska köra förbi.

– Linfärjan måste fungera på ett säkert sätt med övrig trafik också, säger Johan Axiö.

Nu ska fartyget provköras och Färjerederiet ska ha möte med både Sjöfartsverket och Transportstyrelsen för att utreda de problem som kan finnas med färjan.

Den riskanalys som kom i somras pekade ut ett antal olycksrisker, till exempel att andra båtar kan krocka med vajrarna som inte syns under vattnet.

Men Anders Werner, Färjerederiets chef, vill inte berätta hur riskerna ska hanteras innan de träffat myndigheterna.

– Det ska vi diskutera med dem, säger han.

I stället betonar både han och Lars Lindgren (M), kommunalråd i Vaxholm, behovet av en linfärja för att locka fler turister och företagare till Kastellet.

Lindgren säger sig också vara säker på att olycksriskerna kan hanteras.

– Jag är ingen expert. Men jag kan inte se att det här är en farlig verksamhet. Frågan kommer att hanteras av Färjerederiet.

Kommunen har investerat 3 miljoner kronor i nya färjelägen innan ni vet om färjan får köras?

– Vi känner oss trygga i den här processen, säger Lars Lindgren.

Läs också: Linfärjan på väg till Vaxholm

Fakta

Nya linfärjan i siffror

40 kronor: Så mycket kostar en resa tur och retur.

20 kronor: kostar samma resa för en pensionär.

3 miljoner kronor: Så mycket har Vaxholm stad investerat i nya färjelägen.

650 000 kronor: Minst så mycket beräknas driften för linfärjan kosta kommunen under 2016. Sedan är förhoppningen att intäkterna ska betala driften.

Källa: Källa: Vaxholm stad