Sjöfartsverket körde på färjevajer

Linfärjan i Vaxholm. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle.
Linfärjan i Vaxholm. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle.
Än är det inte slut på incidenter med linfärjan i Vaxholm. För en vecka sedan krockade Sjöfartsverket med linfärjans vajer när man mätte djupet i sundet.

– Jag tror det var den mänskliga faktorn. De körde på med någon slags mätutrustning, säger Lars Hahn, på Trafikverkets färjerederi.

Enligt Färjerederiets incidentrapportering inträffade händelsen 13.30, måndagen 13 juni.

Sjöfartsverkets sjömätningsfartyg Anders Bure var ute i leden mellan Vaxön och Kastellet. I släp hade fartyget en 1,5 meter lång s k sidescan-sonar som drogs under vattnet fäst i en vajer.

– Vårt fartyg sjömätte i sundet. De väntade in linfärjan och passerade i god tid efter att färjans signaler var släckta, berättar Daniel Lindblad, presskontakt på Sjöfartsverket.

– Vår besättning utgick från att det funkar som med de allra flesta andra linfärjor. Men färjans vajrar var inte slackade till botten.

Enligt Sjöfartsverket är djupet där Anders Bure skulle korsa linfärjans rutt 15-20 meter.

Vad besättningen på Anders Bure inte visste var att linfärjans vajer, när den är slack, hänger på lite drygt samma djup som minimidjupet i norra delen av sundet, 5,1 meter. Fartyg med större djupgående än så kan ju ändå inte passera sundet.

Men så värst dramatisk blev inte kollisionen när sonaren drogs in över linfärjans vajrar.

– Det blev en touch mellan vajer och sonar och det blev bara mindre skador på sonaren.

– Men det är ett tydligt tecken på att en linfärja är ett hinder för sjöfarten, om man inte slackar till botten, säger Daniel Lindblad.

I Färjerederiets rapport står det kort och gott att myndighetens fartyg ”körde på styrvajern med sonarutrustning”.

Linfärjan låg vid tillfället för lastning på vaxholmssidan, säger Lars Hahn. Linfärjans vajrar klarade sig utan skador.